Vijf tips voor succesvolle mobiele business-apps
Vijf tips voor succesvolle mobiele business-apps

Vijf tips voor succesvolle mobiele business-apps

Redactie Baaz
Volgens Info Support verspillen organisaties nog te vaak tijd en geld door vooraf niet goed na te denken over de ontwikkeling van mobiele business-applicaties.

Het toepassen van mobiele business-oplossingen is geen voorbijgaande hype. Steeds meer organisaties zetten mobiele apps in, maar niet elk bedrijf is daar even succesvol in. Bij de ontwikkeling komt vaak meer kijken dan vooraf is ingecalculeerd, zoals de moeilijkheid van verschillende mobiele platformen of de koppeling met andere resources. Info Support geeft vijf tips voor een succesvolle app-ontwikkeling.

1. Bepaal behoeften en doelstelling

Een app ontwikkelen om mee te gaan met de tijd, is geen goed uitgangspunt. Bedenk vooraf goed wat het doel is van de app. Verdiep je als organisatie in business-vragen en wees kritisch. Aan welke mobiele functionaliteiten zou de doelgroep behoefte hebben? Wat wil de organisatie zelf met de app bereiken? Wanneer de doelstellingen duidelijk zijn, kunnen de juiste structuur en technologie worden gekozen.

2. Doe het meteen goed

Een app ontwikkelen is geen kwestie van trial-and-error, hoe goed deze aanpak voor andere vakgebieden ook kan werken. App-gebruikers zijn veeleisend en verwachten meteen een goed resultaat. Daarom kan een app maar beter meteen slagen en aan de wensen voldoen, anders verliest het initiatief direct draagvlak. Bovendien kost de trial-and-error-aanpak onnodig veel geld.

3. Denk vooruit

Een app ontwikkel je voor de lange termijn. Het is daarom verstandig alvast te bedenken hoe de app zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Moet er een koppeling komen met andere systemen? Ligt een uitbreiding van de functionaliteiten in de toekomst in de lijn der verwachting? De uitvoering kan stap voor stap, maar het is handig vooraf al rekening te houden met eventuele uitbreidingen en koppelingen. Dit voorkomt onnodige en ingewikkelde omschakelingen achteraf.

4. App of mobiele website?

Voor een tijdelijk project is een mobiele website een prima oplossing. Het brengt qua ontwikkeling minder kosten met zich mee en kan bekeken worden op elk platform. Een groot nadeel is dat de website alleen geraadpleegd kan worden met een internetverbinding. Bovendien sluit een website veel gebruikersgemakken uit, die een app wel kan bieden. Een meer duurzame oplossing is een native app. Deze sluit aan bij de beleving van het device en wordt daarom beter door de doelgroep opgenomen.

5. Kies (g)een platform

Een app ontwikkelen voor één besturingsplatform is vaak een gemiste kans. Met een app alleen voor de populaire iPad en iPhone wordt nog geen 20 procent van de markt bereikt. De keuze tussen verschillende platformen komt in de praktijk meestal neer op een afweging tussen gebruikerswaardering en kosten. Wil je als bedrijf de beste gebruikerswaardering, een groot deel van de doelgroep bereiken, maar ook de ontwikkel- en onderhoudskosten beheersen, dan is een hybride aanpak de beste. Hierbij wordt er één app ontwikkeld voor meerdere platformen. Alleen de onderdelen die niet gedeeld kunnen worden tussen verschillende platformen, worden apart ontwikkeld. Op deze manier kan er 65 tot 70 procent van de code hergebruikt worden. Voor ongeveer anderhalf keer de kosten van de ontwikkeling van een app voor één platform worden er gebruikers van drie platformen bereikt.

'In deze tijd kiezen steeds meer bedrijven voor de toepassing van een mobiele app', zegt Henk van der Pol, Manager Sales Support & Marketing bij Info Support. 'Echter zijn veel bedrijven zich niet bewust van de zaken en kosten die hierbij komen kijken, zeker wanneer het gaat om het ontwikkelen van een app voor meerdere platformen. Het is dan ook belangrijk dat bedrijven hier goed over nadenken voordat zij aan de slag gaan met de ontwikkeling van een mobiele bedrijfsapplicatie.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie