Vijf vaardigheden die zich later uitbetalen
Empathie
Empathie is een van de fundamenteelste, menselijke vaardigheden die te gemakkelijk wordt vergeten door moderne bedrijven. Je kunt de meest gedisciplineerde, briljante en zelfs welvarende ondernemer ter wereld zijn, maar als je niet aan andere mensen denkt of je je niet kunt inleven, zal je nooit succesvol zijn. Weet daarom wat er in je team aan de hand is en speel hier op de juiste wijze op in.
Effectief tijdsmanagement
Effectief tijdmanagement is een van de meest gewaardeerde vaardigheden van werkgevers. Hoewel er geen juiste manier is, is het belangrijk om een systeem te vinden dat voor je werkt. Zorg er vervolgens voor dat je daaraan vasthoudt. Het kan echter tijd kosten om de juiste wijze voor jezelf te vinden. Neem deze tijd dan ook, want je zal ervan profiteren.
Zelfvertrouwen
Het is belangrijk om als werkgever zelfvertrouwen uit te stralen, want dan zullen anderen je sneller accepteren. Uiteindelijk maakt het niet uit wat anderen van je denken, maar wat je van jezelf vindt. Het kost tijd om dat niveau van vertrouwen op te bouwen, maar je gaat er ongetwijfeld profeit van hebben.
LEES OOK: 4 zaken die ondernemers kunnen leren van Paralympische atleten
Actief luister
Het verschil tussen actief en passief luisteren lijkt duidelijk: bij de eerste neem je actief informatie op. Wel zo netjes als je medewerker iets belangrijks vertelt. Een tip om actief te luisteren is het herhalen van wat je de ander hebt horen zeggen. Zo onthoud je sneller wat de ander heeft verteld en herinner je het jezelf later nog eens.
Leer een nieuwe taal
De laatste vaardigheid zal je niet alleen openstellen voor nieuwe gesprekken en professionele kansen, maar kun je uiteraard ook in je privéleven gebruiken. Er is namelijk niets zo handig als het kennen van meerdere talen. Het is hierbij slim om naast de taal ook stukjes van de cultuur te kennen, zodat je rekening kunt houden met de 'aanspreekvormen'.