Vliegen met tabak als brandstof
Boeing en South African Airways onderzoeken of er biobrandstof gemaakt kan worden van tabaksplanten.
Er is een nieuwe, hybride tabaksplant: Solaris. Deze plant heeft veel oliehoudende zaden en weinig nicotine. In eerste instantie worden alleen de oliën uit de zaden gebruikt, maar Boeing sluit niet uit dat uiteindelijk de gehele tabaksplant te gebruiken is. Omdat er weinig nicotine in de plant zit, is de Solaris niet bruikbaar voor de sigarettenindustrie. SkyNRG is gespecialiseerd in biobrandstoffen voor vliegtuigen en zorgt voor de productie.
Boeren
In Zuid-Afrika wordt veel tabak verbouwd. Helaas dreigen de boeren een deel van hun inkomsten te verliezen, omdat de overheid roken ontmoedigt. Een vliegtuig die tabaksplanten als brandstof gebruikt, kan de boeren helpen. De bedoeling is dat de plant geen, of bijna geen, nicotine bevat. De boeren bezitten de kennis al en kunnen dus makkelijk overschakelen. Boeing en South African Airways werken samen met Roundtable on Sustainable Biomaterials om te zorgen dat de productie aan de standaarden voldoet.
Uitstoot verlagen
South African Airways wil in 2017 een volwaardig alternatief voor kerosine en vroeg Boeing om hulp bij de uitvoering van het biobrandstofprogramma. De brandstof gemaakt van tabaksplanten zou de CO2-uitstoot van vliegtuigen met 50 tot 80 procent verlagen in vergelijking met fossiele kerosine.