Voetbalapps in overvloed, maar wat levert dat eigenlijk op?

Sanne Ruhaak
Nog even en dan vindt de aftrap van het EK plaatst. Appbouwende ondernemers zien gouden kansen en lanceren allerhande voetbalapps. Levert dat nou wat op?

Dat ondernemers hun slaatje proberen te slaan uit de Europese Kampioenschappen binnen de voetballerij, dat zijn we wel gewend. Sinds jaar en dag steken fabrikanten rondom voetbalevenementen hun producten in een oranje jasje en delen supermarkten oranje gadgets uit.

Dit jaar is er echter ook een grote run op voetbalapps: vertaalapps, een volksliederenapp en apps om de data en standen bij te houden, we zien het allemaal voorbij komen. Maar wanneer ga je nu echt op een app verdienen en wat verdient beter: een betaalde app of een gratis app met advertentieruimte?

Als het om voetbalapps gaat, lijkt geen ondernemer de boot te willen missen. Dat geldt ook voor Ruben Vermijs. Hij bracht twee jaar geleden samen met zijn collega's van ITnext de app WK 2010 op de markt. Een groot succes: de app stond in iTunes zes weken lang op de eerste plaats. De beslissing om een EK 2012 app te maken was dan ook snel gemaakt. Vol goede moed bouwden de jongens aan een nieuwe app die de App Store moet veroveren en de geldla moet vullen.

ek 2012

Grootste poule

'De app die we nu lanceren is een zeer uitgebreide versie van wat we twee jaar geleden op de markt brachten', vertelt Ruben. 'Toen we twee jaar geleden om de wereldbeker streden, was de iPhone 3gs net uit en nog best speciaal. In grafisch opzicht kon je toen veel minder dan nu.'

Nieuw is bijvoorbeeld de mogelijkheid om voorspellingen te doen over de uitkomst van de wedstrijden. Daarmee brengen de makers een half miljoen gebruikers samen die de grootste poule van Europa vormen. De nieuwe functionaliteit was gelijk succes, in de eerste twee dagen na de introductie ervan, downloadde zo'n 50.000 mensen de EK 2012 app. Die mensen komen uit alle uithoeken van Europa, want de app is beschikbaar in alle talen van de zestien landen die deelnemen aan het EK.

Het klinkt als een succesvol ondernemersverhaal, maar is dat het ook? Of is geld verdienen met een app toch niet zo makkelijk? Ruben: 'In tegenstelling tot wat algemeen wordt bericht is het niet zo eenvoudig geld te verdienen aan een app. De gemiddelde ontwikkeling kost ongeveer 15.000 à 20.000 euro. Een app kost in de Appstore gemiddeld 0,79 cent, dat kost de EK 2012 ook. Van dat bedrag houdt Apple 35 procent in, dus je houdt als ontwikkelaar vijftig cent over. Oftewel: je app moet meer dan 40.000 keer gedownload worden om winstgevend te zijn!'

Is dat haalbaar? 'Als je echt een goed concept hebt wel, maar het is zeker niet zo eenvoudig als mensen denken. Er zijn al twintig apps die een 'Fart sound' maken. Je moet echt met iets creatiefs komen om die downloadcijfers te halen', verklaart Ruben

ek2012

Verdienen met gratis

Op dit moment wordt de gratis versie van EK 2012 vele malen meer gedownload dan de betaalde app van 0,79 cent. Dat maakt dat de app momenteel op nummer vijf in de lijst 'beste gratis apps' staat en de tiende plek op 'beste betaalde apps' bekleedt. Wat levert zo'n gratis app nou op en vanaf hoeveel downloads ga je verdienen?

'Bij gratis apps verdien je door de advertenties die je integreert. Adverteerders betalen een bedrag per duizend views en wanneer er op de advertentie geklikt wordt. Hoe meer gebruikers je hebt, hoe hoger dat bedrag zal zijn. Voor onze gratis app geldt dat we 500.000 gebruikers moeten hebben om er net zoveel mee te verdienen als de betaalde app. Met de premium-versie verdienen we nu dus het meeste, maar de opbrengsten van de twee apps liggen inmiddels dicht bij elkaar.'

afbeelding van Sanne Ruhaak
Door: SanneRuhaak

SanneRuhaak | Redacteur

Sanne (1985) studeerde Literatuurwetenschap en Nederlandse taal en cultuur. Gewapend met een goede internetverbinding, een telefoon en een scherpe pen, verzorgt ze nieuwsberichten en achtergrondartikelen voor Baaz. Zit ze niet achter haar pc, dan reist ze met haar kladblok het land rond voor interviews.

Bekijk alle artikelen vanSanne