Voi Technology lanceert ‘s werelds eerste Computer Vision-pilot ooit op e-steps

Voi Technology lanceert ‘s werelds eerste Computer Vision-pilot ooit op e-steps

Redactie Baaz

Hierbij wordt AI-technologie geïnstalleerd die kan detecteren wanneer een e-step de weg verlaat en op een stoep rijdt, of wanneer het voertuig verkeerd geparkeerd staat.

Voi hoopt in Ierland actief te worden wanneer later dit jaar regelgeving wordt goedgekeurd die het veilige gebruik van e-steps en de ontwikkeling van regelingen voor gedeelde steps mogelijk maakt.
Voi werkt nu al samen met de Ierse micromobiliteit startup Luna, waarvan de technologie real-time voetgangersdetectie mogelijk maakt, vergelijkbaar met de technologie die te vinden is in topklasse auto's.
De technologie zou ook kunnen detecteren of een e-scooter rechtop staat en in een rek is geparkeerd, om zo parkeerproblemen helpen te voorkomen. 

Vandaag reden de e-steps met de nieuwe Computer Vision-technologie door de straten van Stockholm om te laten zien wat de vele mogelijkheden zijn van deze technologie.
Hierdoor kan onder andere de veiligheid van e-steps worden verbeterd, door het rijden op stoepen tegen te gaan.
De technologie biedt ook de mogelijkheid probleemgebieden te identificeren en de infrastructuur aan te passen voor micromobiliteit. Dat gebeurt door real-time gegevens over het gebruik van de voertuigen door te geven.

De eerste test begint deze week in Northampton in het Verenigd Koninkrijk.
Hier heeft Voi een exclusieve licentie om deel uit te maken van de nationale e-stepproef van de Britse regering, die vorig jaar van start is gegaan en loopt tot het voorjaar van 2022.
 

  1. Europa's toonaangevende e-step operator Voi start de eerste Computer Vision test ooit voor e-steps in de Britse stad Northampton
  2. Computer Vision, dat is ontwikkeld door transport startup Luna, helpt bestuurders om van de stoep te blijven
  3. De technologie controleert tot op de centimeter nauwkeurig waar e-steps geparkeerd kunnen worden
  4. Gegevens van 100 camera's op e-steps in Northampton zullen helpen het algoritme te verbeteren
  5. Op langere termijn zal de mogelijkheid komen om wegcondities in kaart te brengen, verkeer te beheren en reizen te monitoren om zo slimmere steden te ontwikkelen

Proef in twee fasen

Voi zal in eerste instantie camera's installeren op een klein aantal e-steps in Northampton voor een proef in twee fasen.
In de eerste fase verzamelt de kleine camera realtime visuele informatie over de omgeving waarin de e-step rijdt en detecteert hij voetgangers op het pad van de e-step.
De technologie kan ook het oppervlak detecteren waarop de e-step rijdt, zoals een fietspad of een voetpad, en past de snelheid van de step daarop aan.
Deze gegevens zullen worden gebruikt om het algoritme te trainen en te verbeteren, zodat de Computer Vision-technologie beter wordt in de loop van de tijd.

In de tweede fase van de proef zullen ongeveer 100 camera's worden geïnstalleerd op de verhuurde steps.
De camera's helpen de veiligheid van bestuurders en voetgangers te garanderen door de regels te benadrukken waar bestuurders zich aan moeten houden.
In deze fase zal de camera een geluidssignaal afgeven wanneer de bestuurder van de weg afwijkt om diegene te laten weten dat deze in een gebied rijdt waar e-steps verboden zijn.
Het zou ook mogelijk zijn steps automatisch langzamer te laten rijden wanneer de step of het wegdek verandert of wanneer de sensor voetgangers in de buurt detecteert.

De gegevens uit de pilot worden gedeeld met de gemeente, zodat deze gedetailleerd kan bijhouden hoe en waar er op de e-steps wordt gereden.
Zo kan Voi onjuist gedrag corrigeren en krijgt de stad data-gedreven inzichten in het gebruik van e-steps en de interactie met andere vervoerswijzen en voetgangers.
Luna verwacht tegen 2022 haar camera en technologie te kunnen integreren in het stuur van de beschikbare e-steps.

Fredrik Hjelm, medeoprichter en CEO van Voi Technology, zei: "Met Computer Vision kunnen e-steps als het ware worden getraind om risicovolle situaties te zien en te herkennen.
Deze wereldprimeur zal nieuwe veiligheidsnormen stellen voor deze nieuwe vorm van vervoer. Wij hebben rijders geholpen bij meer dan 60 miljoen ritten in heel Europa.
Wij begrijpen dus heel goed wat er komt kijken bij de veiligheid van e-steps en zijn altijd op zoek naar manieren om het beter te doen.
We zijn er erg trots op dat we de eerste e-step operator zijn die de Computer Vision-technologie integreert ten voordele van onze bestuurders, voetgangers en overheden, en aangezien we hopen onze award-winnende vloot uit te breiden naar Ierland zijn we blij om al samen te werken met het Luna team aan deze belangrijke pilot."

Andrew Fleury, mede-oprichter & CEO, Luna, zei: "Met deze proef willen we aantonen hoe met Computer Vision uitgeruste e-steps een controleerbaar verschil kunnen maken voor de naleving en het gedrag van bestuurders in steden.
Steden hebben ook enorme hoeveelheden data nodig om de manier waarop ze verkeers- en voetgangersstromen in steden beheren te verbeteren.
De Luna-technologie is hiervoor een geweldige manier om die data vast te leggen en van die data te leren.
Betere inzichten van straat-data zullen zowel exploitanten als steden helpen om hun wagenpark beter te beheren en problemen tussen verschillende partijen te voorkomen.’’

Betere naleving van e-stepregels

Voi zal de Luna-technologie gebruiken om de naleving van de e-stepregels te verbeteren.
Het parkeeralgoritme kan bijvoorbeeld zien of een step correct is geplaatst in een 'virtueel dok' aan de hand van een steplogo of een andere visuele aanwijzing die de technologie geleerd heeft te detecteren.
Door de camera als sensor te gebruiken, kan Luna exploitanten en steden helpen te bepalen en te controleren hoe en waar er op scooters wordt gereden.
De sensor kan ook helpen om e-steps erg nauwkeurig te parkeren, iets waar een standaard GPS-technologie niet aan kan tippen.

Voi wil door middel van innovatie ervoor zorgen dat elke rit met een e-step veilig is. Door samen te werken met Luna kan Voi bijhouden waar en hoe de steps worden bereden.
Van steden wordt verwacht dat ze de gegevens niet alleen gebruiken om inzicht te krijgen in onveilig rijgedrag, maar ook om na te gaan waar infrastructuurverbeteringen in de openbare ruimte e-steps en andere weggebruikers kunnen helpen.
De gegevens die de proef heeft opgeleverd kunnen worden gebruikt om in de toekomst slimme stadstoepassingen te ontwikkelen, de toestand van de wegen te beoordelen en verkeersopstoppingen te signaleren.

Door samen te werken met gemeenten en bedrijven als Luna wil Voi mensen in staat stellen de auto te laten staan en zich op een veiligere en duurzamere manier door de stad te verplaatsen.
De technologie van Luna zal overheden in heel Europa het vertrouwen geven dat ze meer controle kunnen uitoefenen op gehuurde e-steps, die een nieuwe koolstof-neutrale en op veilige afstand oplossing bieden voor verplaatsingen in de stad.

Voi is nu drie jaar actief en op dit moment de grootste e-step operator in Europa, te vinden in meer dan 60 steden.
Het bedrijf publiceerde onlangs zijn eerste jaarlijkse veiligheidsrapport - het eerste in zijn soort van een micro-mobiliteitsbedrijf - als onderdeel van het initatief Vision Zero, waarin Voi alle dodelijke ongevallen wil voorkomen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie