Voor bedrijven die herrijzen uit de as

Redactie Baaz
Op 19 mei 2021 werden voor het tweede jaar op rij de Phoenix Awards uitgereikt. Vijf ondernemers die na een tegenslag sterker uit de strijd kwamen afgelopen jaar werden op het podium van de Big Improvement Day in het zonnetje gezet.

Door doorzettingsvermogen en veerkracht te belonen streeft de organisatie ernaar om het taboe op tegenslagen in ondernemerschap en in het ergste geval zelfs faillissement in Nederland te doorbreken.

Om ondernemend Nederland een hart onder de riem te steken na een periode die - op zijn zachts gezegd - niet gemakkelijk was en om positiviteit, doorzettingsvermogen en veerkracht extra te stimuleren, werd het aantal categorieën van de Phoenix Awards dit jaar uitgebreid van twee naar vijf; 1) bekende ondernemer, 2) groot bedrijf, 3) klein bedrijf, 4) vrouwelijke ondernemer, en de 5) publieksprijs. 

Wij spraken de winnaar in de categorie ‘Groot bedrijf’, Peter van der Veer, Commercieel Directeur van Jaarbeurs over hoe zij de Phoenix Award in de wacht hebben weten te slepen.

First things first; kun je ons meer vertellen over Jaarbeurs en jouw rol?

“Ik ben Peter van der Veer, CCO van Jaarbeurs. In mijn rol ben ik commercieel verantwoordelijk voor alle evenementen die bij ons in huis in Utrecht plaatsvinden. Hier organiseren we zelf veel beurzen en evenementen zoals bijvoorbeeld de vakantie- en bouwbeurs, maar faciliteren wij ook verschillende bijeenkomsten van externe organisatoren. Waarschijnlijk kent iedereen in Nederland Jaarbeurs, maar wat veel mensen niet weten, is dat we ook erg actief zijn in het buitenland. China en Thailand zijn belangrijke markten en daarnaast organiseren we een internationele beurs in negen landen. In totaal hebben wij wereldwijd ongeveer 600 mensen in dienst, onder wie ruim 200 in Nederland.”

Het organiseren en faciliteren van beurzen, bijeenkomsten en evenementen is jullie core business. Het coronavirus zorgde ervoor dat de branche stil kwam te liggen, hoe was dat voor jullie?

“Ik ben in september 2019 bij Jaarbeurs aan de slag gegaan en zat - toen het coronavirus naar Nederland kwam - middenin het maken van plannen om te groeien en te innoveren. Toen de minister-president tijdens de persconferentie aangaf dat grootschalige evenementen, zoals wij die organiseren bij Jaarbeurs, niet konden doorgaan, voelde dat op z’n zachts gezegd als een koude douche. Door onze activiteiten in China en de gebeurtenissen daar die we op het nieuws zagen, werden we al eerder dan de collega’s met het virus en de effecten hiervan geconfronteerd. Niet wetende of en wat voor impact dit zou hebben in Nederland stonden we er open in, maar inmiddels weten we wel beter. Wij zijn - net als talloze andere branches - ontzettend hard getroffen door de maatregelen die de komst van het virus met zich meebracht.” 

“Waar we normaliter jaarlijst tweeënhalf miljoen bezoekers ontvangen, moesten we alle creativiteit binnen ons bedrijf aanspreken om nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen om Jaarbeurs relevant te houden. Gelukkig gingen we dankzij goed financieel management met een goed gevulde spaarpot de crisis in, waardoor we ruimte hadden voor innovatie en bijvoorbeeld het versnellen van onze duurzaamheidsagenda.”

Hoe hebben jullie hierop geanticipeerd?

“We zijn direct overgegaan tot actie. De directie kwam dezelfde dag nog bijeen om de situatie te bespreken, scenario’s in kaart te brengen en tot een plan van aanpak te komen. In korte tijd is een crisisteam gevormd. Communicatie met klanten, medewerkers en leveranciers stond bij ons natuurlijk op nummer één. Veel, goed en vooral open en eerlijk contact met hen en kijken hoe wij elkaar konden ondersteunen heeft de relatie sterk gehouden. Vervolgens zijn wij verder gegaan met bedenken wat we wél konden doen nu fysieke evenementen niet meer tot de mogelijkheden behoorde en daar zijn hele mooie innovatieve concepten uit voortgekomen.”

Kun je hier voorbeelden van geven?

“Net als anderen in de branche hebben we de switch gemaakt van offline- naar online evenementen. We wisten het voor elkaar te krijgen om in no  time hiervoor volledig ingericht te zijn, inclusief de benodigde competenties. Van evenementencomplex werden we ineens de ideale setting voor online evenementen en lanceerden we de Jaarbeurs Studios. Het grootste online evenement de afgelopen tijd was KPN Digital Dutch waar ruim 5000 personen online bijeen kwamen. Offline hebben we daarnaast heel snel een groot aantal coronamaatregelen doorgevoerd, waarvoor we als eerste in Nederland het Kiwa keurmerk ontvingen. Daardoor hebben we met World of Dino’s ervoor kunnen zorgen dat onze locatie bezocht kon worden door families. Door tijdslots te integreren en te zorgen dat er ten alle tijden afstand kon worden gehouden hebben we van de Jaarbeurs tijdelijk een van de grootste musea gemaakt.” 

“Ook is er in no time een enorme teststraat door de GGD opgetuigd, wordt er hier nu ook gevaccineerd op een XXL locatie, en hebben meerdere scholen gebruik gemaakt van onze gebouwen voor het lesgeven en afnemen van examens. Ten slotte konden we de centrale stemopname van de Tweede Kamerverkiezingen voor de gemeente faciliteren.” 

“Het meest bijzondere voorbeeld in mijn ogen? Scala. Het grootste corona-proof theater van Nederland, naar het idee van het wereldberoemde Teatro alla Scala in Milaan. Dit theater dat draait om privé boxen, hebben wij omgevormd tot een concept met ongeveer 130 boxen, verticaal in plaats van horizontaal, in een halve ronding rondom het podium. We hadden tot de nieuwe maatregelen in september een prachtig gevulde agenda met wel 100 concerten, voorstellingen en zakelijke evenementen. Dit concept vind ik heel spectaculair en ik denk dat dit een groot onderdeel is geweest waardoor wij de Phoenix Award in ontvangst hebben mogen nemen. Hier zijn wij ontzettend blij mee. Ik zie dit als een waardering voor het hele Jaarbeurs team en de partners met wie we dit concept tot leven hebben kunnen brengen. Wij zijn met z’n allen in staat geweest om – zoals de naam van de award aangeeft – uit de as te herrijzen door te innoveren en het over een andere boeg te gooien.”

Zie je ook positieve uitkomsten van de komst van het virus?

“Absoluut. We hebben ontzettend veel geleerd en in werking kunnen zetten wat ons verder heeft geholpen en dit zal blijven doen. Het gemak van online zal een blijvend onderdeel uitmaken van een aantal beurzen en evenementen. Zo kunnen we de customer journey van onze klanten eerder laten starten en ook na een beurs of evenement laten voortduren. Een beurs wordt zo een hoogtepunt in een langere relatie gedurende het jaar. Daarnaast zijn onze duurzaamheidsambities in een stroomversnelling gekomen. In onze restaurants zijn de menukaarten nu al bijvoorbeeld voor 90% vegetarisch. Stuk voor stuk investeringen waardoor Jaarbeurs zich onderscheidt van de concurrentie, ook wanneer we weer grootschalige evenementen kunnen gaan organiseren.”

Hoe zie je de toekomst?

“Ik ben vol vertrouwen. We merken dat iedereen weer staat te trappelen om bij elkaar te komen en evenementen te organiseren. Sinds 5 juni kunnen we veel meer; de boekingen stromen dagelijks binnen. Live evenementen blijven het krachtigst, maar zullen vanaf nu gecombineerd worden met het gemak van online. Daarnaast werken we hard aan onze plannen om een nieuwe Jaarbeurs te bouwen dat de meest slimme en duurzame venue van Europa moet worden en volledig geïntegreerd zal zijn met de omgeving. We gaan het gebouw in al zijn facetten transformeren om zo ook tot een slimme locatie te komen, waar technologische innovatie en duurzaamheid bij elkaar komen. De planning is om in 2024 met de bouw te beginnen en het project af te ronden in 2028. En zo ontstaat een nieuwe Jaarbeurs. 

“Het masterplan nieuwe Jaarbeurs biedt een nieuwe toekomst. Voor Jaarbeurs, voor de stad Utrecht én voor de inwoners. Het beslaat een nieuw innovatief ontwerp en is ontwikkeld met het oog op het omringende gebied in nauwe afstemming met de gemeente. Het district wordt een compleet nieuw en aantrekkelijk gebied om te leven, wonen en werken. Onderdeel van een groter, bruisend centrum van Utrecht. ‘Jaarbeurs teruggeven aan de stad’. Nadat deze insteek door de gemeente omarmd werd, ontstond een plan aan de hand van architect Winy Maas, waar gedurfd is anders te denken. Het groene dak van de nieuwe Jaarbeurs wordt hét visitekaartje en geeft een nieuwe unieke identiteit aan Jaarbeurs en het district. De plek voor evenementen en recreatie, die deels toegankelijk zal zijn voor het publiek. Een uniek landmark dat helpt Utrecht internationaal te profileren als duurzame en innovatieve stad. De Nieuwe Jaarbeurs wordt daarnaast uitgerust met technologische innovaties om te anticiperen op de continu veranderende wensen en behoeften van exposant en bezoeker.”  

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie