Voorbereid zijn op de toekomst met mvo
Mens, milieu en winst zijn de drie onderdelen die bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel toekomstbestendig ondernemen genoemd, centraal staan. Deze drie aspecten moeten in balans zijn, anders ziet je onderneming geen goede toekomst tegemoet. ‘Je kunt misschien wel extreem milieuvriendelijk gaan ondernemen, maar als daardoor je bedrijf failliet gaat, ben je natuurlijk nog niet maatschappelijk verantwoord bezig. Er moet sprake zijn van een balans. Als je goede werkomstandigheden hebt, is dat goed voor je personeel en bespaar je kosten door minder ziekteverzuim', legt Gerdien uit. 'Je kunt het zo eenvoudig of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Het belangrijkste is dat je mvo niet als doel ziet, maar als een proces. Mvo is namelijk steeds in ontwikkeling. Twintig jaar geleden was mvo bijvoorbeeld energie besparen en afval recyclen. Tegenwoordig zijn er steeds meer onderwerpen bijgekomen en daar moet je als bedrijf niet bang voor zijn. Je moet er juist voortdurend aandacht aan besteden en erop inspelen, het zijn onderwerpen die in de maatschappij leven en die kun je niet negeren.’
Voor iedereen anders
De vraag die nu waarschijnlijk bij je opkomt is: Hoe moet ik dan maatschappelijk verantwoord ondernemen? Daar is niet één antwoord op te geven. ‘Voor ieder bedrijf zijn de stappen anders. Als je Shell bent is maatschappelijk verantwoord ondernemen anders dan wanneer je een klein uitzendbureau in Nederland bent. Voor elk bedrijf ligt de focus op een ander onderwerp. Een cateringbedrijf zal bijvoorbeeld meer naar de gezondheid van producten kijken, terwijl een ander bedrijf zich meer op interne energiebesparing richt. Omdat ieder bedrijf uniek is, kunnen we dan ook niet zeggen: “Je moet dit en dit doen en dan ben je klaar.”’ Gelukkig heeft MVO Nederland een handige tool gemaakt om de stap naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gemakkelijker te maken. De organisatie heeft namelijk MVO Steps ontwikkeld, een handig stappenplan om focus aan te brengen in je mvo-activiteiten en mvo verder in te bedden in je onderneming. 'We willen het vooral makkelijk maken, het moet voor iedereen toegankelijk zijn. Je hoeft echt geen groot bedrijf met tien locaties over de hele wereld te zijn om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ook bakker Piet op de hoek kan het.’
Transparantie
Als je besluit om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, is het volgens Gerdien belangrijk dat je transparant bent en je omgeving erbij betrekt. ‘Laat zien waar het goed gaat en waar minder goed, dit schept vertrouwen richting de stakeholders. Je kunt niet aan mvo doen zonder daarbij je omgeving te betrekken. Vraag aan je medewerkers, leveranciers, klanten en andere belangrijke partijen die invloed hebben op je onderneming wat voor hen belangrijk is op het gebied van mvo. En laten we ook het ethische aspect niet vergeten. Als kledingbedrijf wil je bijvoorbeeld niet betrokken zijn bij kinderarbeid in India. Je moet in de spiegel kunnen kijken en je niet hoeven schamen. Wees transparant over de dingen die je doet, doe slim zaken en kijk naar de toekomst!’
Zet je eerste stappen
Wil je graag maatschappelijk verantwoord ondernemen? Kijk dan voor meer informatie op de website van MVO Nederland. Daar vind je alles wat je over dit onderwerp moet weten. Daarnaast is het verstandig om het gratis stappenplan MVO Steps te doorlopen, zo kom je er onder meer achter wat jouw thema’s zijn om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.