Voormalig Apple CEO Sculley onthult de belangrijkste les van Steve Jobs
Ondanks dat John Sculley, voormalig CEO van Apple, en Steve Jobs in 1985 met ruzie uit elkaar gingen en nooit meer met elkaar hebben gepraat, spreekt Sculley toch nog zeer lovend over Jobs. In zijn nieuwe boek, 'Moonshot!, meldt hij de belangrijkste les die hij van hem heeft geleerd, 'zoomen', een praktijk die Jobs beoefende op hun dagelijkse wandelingen rond de Apple campus van Stanford University.
Van Pepsi naar Apple
'Verkoop je liever suikerwater aan kinderen, of heb je liever de kans om de wereld te veranderen?' Deze beroemde vraag stelde Steve Jobs aan Sculley in 1983 om hem over te halen CEO van Apple te worden. Maar de les die Sculley vandaag de dag meer bij blijft is 'zooming'. Sculley: 'Als Jobs tegen me zei of ik wilde gaan wandelen, wist ik al wat hij bedoelde. Hij probeerde om een nieuw idee te doorgronden of de complexiteit uit een idee te halen die al in een bepaalde fase van ontwikkeling was. Ten eerste wilde Jobs uitzoomen, om een overzicht te krijgen van wat verschillende bedrijven en domeinen aan het doen waren (of niet) , en zou dan de punten aan elkaar knopen, wat vaak leidde tot grote ideeën, zoals de Mac.'
De succesvolle producten van Apple
Vervolgens wilde hij inzoomen om het idee te vereenvoudigen en aantrekkelijk te maken voor de massa, legt Sculley uit. Sculley herinnert zich een bijzonder geniaal idee waarmee Jobs kwam nadat hij een bezoek bracht aan Xerox PARC (Palo Alto Research Center), waar hij een protoype van een grafische computer van 25.000 dollar observeerde. 'Apple zou een nog beter product maken dat eenvoudiger te gebruiken zou zijn en verkopen voor slechts 2.500 dollar. 'Toen Steve Jobs terug was bij Apple, was hij helemaal lyrisch, omdat hij net de toekomst had gezien', schrijft Sculley in zijn boek.
'Zijn vermogen om uit te zoomen, in dit geval om het potentieel in de PARC-computer prototype te zien, en vervolgens om in te zoomen, nu om erachter te komen hoe deze meer gebruiksvriendelijk te maken, is een belangrijke factor in wat Steve Jobs zo succesvol maakte', aldus Sculley. Hij noemt Jobs een 'genie' en wellicht 's werelds meest succesvolle CEO ooit', en zegt dat de grote ideeën (denk aan de iPod, iPhone, Mac) van de toekomst beschikbaar zijn voor iedereen die bereid is om de belangrijke punten te verbinden en te 'zoomen'. 'De toekomst behoort tot zij die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk zijn', concludeert Sculley.