Waar moet je op letten bij het kiezen van je merknaam?
Het lijkt zo makkelijk een leuke naam bedenken voor je bedrijf of product. Maar aan een succesvolle merknaam hangen wel wat voorwaarden. Kies je bijvoorbeeld voor een stuk fruit als merknaam voor je techinnovatie? Of kies je juist een merknaam die in één keer duidelijk maakt wat je merk of product te bieden heeft? Merkenjurist Piet-Hein Boekel van LegalMatters.com geeft vijf tips.
1. Kies voor een tijdloze en onderscheidende naam
Het begint allemaal met het verzinnen van een goede naam, die makkelijk is uit te spreken en die jouw onderneming onderscheid van de concurrentie. Consumenten worden dagelijks geconfronteerd met honderden merken, maar die namen blijven niet allemaal hangen. Verzin een tijdloze naam. Een merknaam met een cijfer erin zoals “fit4you” of waar de klinkers zijn weggelaten“LXRY” waren enkele jaren terug zeer populair, maar voelen nu alweer gedateerd.
2. Ga je voor een beschrijvende naam of juist niet?
Er zijn genoeg bedrijven die een descriptieve merknaam voeren: deze beschrijft vrijwel letterlijk wat je doet. Voorbeelden zijn o.a.Runnersworld, Homedepot, Booking.com of Merkregistratie.com. Een beschrijvende merknaam heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat de je niet hoeft uit te leggen wat je doet. Dat scheelt lekker wat marketingeuro’s. Bij runnersworld kunnen hardlopers een complete outfit aanmeten en via Booking.com kun je alles boeken rondom je reis. Het nadeel van een beschrijvende naam is dat je deze in beginsel niet kunt monopoliseren via het merkrecht en daardoor anderen niet kunt beletten deze aanduidingen te gebruiken. Zo kun je de term “Apple” niet monopoliseren voor bijvoorbeeld appelsap, maar wel voor computers, omdat “Apple” niet beschrijvend is voor computers, net zoals het bestaande woord “Uber” niet beschrijvend is voor taxi app.
3. Kies je een bestaand woord of juist niet?
Een bestaand woord kan vertrouwen, herkenbaarheid en de juiste associatie opwekken bij de consument. Nadelig aan bestaande woorden is dat voor deze namen de meest relevante domeinnaam extensies als .com, .nl, .eu etc. vaak zijn geregistreerd en dus niet meer beschikbaar zijn. Of voor een hoog bedrag moeten worden aangekocht. Door te kiezen voor niet bestaande of zeldzame woorden is de kans groot dat je voor je online presence je merknaam als URL kan gebruiken zonder gekke toevoegingen. De sterkste nieuwe merken van de afgelopen jaren zijn vaak verzonnen, zeldzaam gebruikte of niet beschrijvende fantasienamen zoals Google, Tinder, Tik Tok en Twitter.
4. Lokaal of internationaal?
Veel ondernemers ontwikkelen een nieuwe product of merk het het oog op hun eigen markt. Dat is eenmaal makkelijker dan direct te wereld te willen veroveren. Maar heb je de ambitie om je geluk ook buiten de grenzen te beproeven dan valt vaak de keuze op een Engelse merknaam, het merendeel van de wereldbevolking spreekt immers de taal. Maar let er dan wel op dat het ook internationaal kan aanslaan, er zijn namelijk tal van voorbeelden van internationaal ongelukkig gekozen merknamen zoals Crack-Sticks (voor visfilet), Pee Cola, Dick Sticks voor soepstengels.
5. Check de registers!
Last but not least check de handelsnaam- en merknaamregisters. De notaris checkt bij de oprichting van een vennootschap vaak wel in het handelsnaam register of er handelsnamen zijn ingeschreven met dezelfde merknaam of sterke gelijkenis. Nog belangrijker, en vaak vergeten, is een check bij het merkenregister of er al eerdere overeenstemmende verwarringwekkende merken zijn geregistreerd voor overeenstemmende producten of dienstverlening. Niets is teleurstellender dat je website live is, briefpapier en visitekaartjes zijn gedrukt en je krijgt een sommatiebrief van de eerdere merkhouder of je het gebruik van de naam wilt stoppen. Als er al eerdere merknamen zijn geregistreerd, dan kun je proberen om een licentie te vragen aan de eerdere merkhouder of gewoon terug naar de tekentafel om een andere merknaam te verzinnen.