Waarmee stuur je jouw promotieteam op pad?

Waarmee stuur je jouw promotieteam op pad?

Redactie Baaz

De inzet van promotieteams, veelal vormgegeven door enthousiaste jonge mensen, is nog steeds van deze tijd als marketinginstrument. Je vindt ze in stadscentra, bij supermarkten en op andere plekken waar veel mensen komen. Een promotieteam vergroot de zichtbaarheid, bekendheid en herkenbaarheid van je bedrijf. Tenminste, als je het grondig aanpakt. Waarmee stuur je jouw promotieteam op pad?

Bedrukte t-shirts

Het is natuurlijk van belang dat jouw promotieteam herkenbaar als zijnde een team dat bij elkaar hoort en al vertegenwoordigers van jouw bedrijf. Dat betekent dat ze in ‘uniform’ aan de slag moeten. Afhankelijk van het weer kun je voor elk lid van je promotieteam, een jas of t-shirt bedrukken met je bedrijfslogo. Uiteraard moet de huisstijl van je bedrijf in dit outfit naar voren komen in de vorm van de kleuren die jij gekozen hebt voor de huisstijl van je bedrijf. Dit speelt een belangrijke rol in de herkenbaarheid van je merk.

Kraamdecoratie

Veel promotieteams gaan op pad met een kraam. Vanuit die kraam wordt promotiemateriaal verspreidt in de vorm van bijvoorbeeld weggevers of flyers. Ook is het een soort van informatieloket. Dat ‘loket’ wil je natuurlijk ook mooi aankleden, en daarvoor is het leuk om verschillende items te laten voorzien van je huisstijl en bedrijfslogo. Een mok bedrukken is daarvoor bijvoorbeeld leuk, evenals zaken als vlaggen, pennen, lunchboxen en iets vrolijks als bijvoorbeeld frisbees of sportshirts.

Beplakte auto

Al de hiervoor genoemde kleinere zaken dragen bij aan de uitstraling van de entourage rondom je promotieteam. Maar het zijn de grote gebaren die de meeste indruk maken. Een goede optie voor zo’n groot gebaar is door naast de kraam een auto ‘van je promotieteam’ te zetten die helemaal aansluit bij jouw huisstijl. Dit kun je met bestickering bereiken. Misschien heb je nog een bedrijfsauto tot je beschikking die je flink kunt laten bestickeren met reclame voor je bedrijf.

Weggevers

We noemden ze al even, de weggevers. Nederlanders zijn Nederlanders, we houden van dingen die gratis zijn. Weggevers kunnen de interesse van de gemiddelde voorbijganger in de activiteiten van jouw promotieteam flink vergroten. Als je producten hebt die je met ‘samples’ kunt promoten, is dat natuurlijk een uitstekende optie. Zo leert men immers ook meteen je product kennen. Is dit geen optie, zoek dan naar iets wat je goedkoop op grote schaal kunt aanschaffen en laten voorzien van je bedrijfslogo en waar mensen ook daadwerkelijk wat aan hebben. Daarbij helpt het altijd om je te laten inspireren door de actualiteit. Tot voor kort waren stoffen mondkapjes en flesjes desinfectiegel bijvoorbeeld een slimme zet.

Flyers

Ook de flyers noemden we al even. Hoewel flyers de neiging hebben om binnen enkele seconden na ontvangst in een prullenbak te verdwijnen, zijn ze niet zonder nut. Flyers zijn namelijk een goede, laagdrempelige manier om informatie over te brengen. Dat werkt aanzienlijk minder goed op abri’s of aanplakbiljetten, omdat de meeste voorbijgangers slechts in één oogopslag zien. Dan kun je dus alleen een hele korte boodschap communiceren. Als je promotieteam flyers uitdeelt aan voorbijgangers is de kans groter dat je het grotere verhaal kunt overbrengen. Gelukkig is het niet duur om flyers op grote schaal te laten drukken en is het feit dat ze uiteindelijk in de prullenbak verdwijnen daarom geen enorme ramp.

De juiste kennis

Last but not least, is het natuurlijk van levensbelang dat jouw promotieteam ook daadwerkelijk als vertegenwoordiger van jouw bedrijf kan optreden. Daarvoor moeten ze vragen kunnen beantwoorden over je bedrijf of je producten, en om dat te kunnen moeten de leden van het promotieteam in het bezit zijn van de juiste kennis. Je kunt promotieteams inhuren, maar als je wilt dat ze iets zinnigs te zeggen hebben, moeten ze wel eerst uitgebreid geïnstrueerd worden. Daarom kan het handiger zijn om je eigen medewerkers in te zetten als promotieteam, als dit binnen de mogelijkheden ligt.

Het vergt dus wat voorbereiding en investering om een promotieteam op pad te sturen voor je bedrijf. Daarbij hoort ook dat je controleert of je promotieteam daadwerkelijk aan de slag mag op de gewenste locatie. Wellicht is het nodig om een vergunning aan te vragen voor de geplande activiteiten op de geplande locatie. Dat kun je beter van tevoren uitzoeken in plaats van dat je promotieteam ter plekke met handhaving te maken krijgt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie