Waarom Generatie Z duurzamere keuzes kan maken dankzij supply chain commerce

Waarom Generatie Z duurzamere keuzes kan maken dankzij supply chain commerce

Redactie Baaz

Door Pieter Van den Broecke, Managing Director Nederland, België en Duitsland bij Manhattan Associates

Het verschil tussen het huidige winkellandschap en dat van vroeger is dat er in 2023 exponentieel meer keuze is aan onder meer producten, aankoopopties, fulfilment-opties, leveringsopties, betalingsopties en er meer potentiële knelpunten zijn. Consumenten hebben steeds meer controle over het kooptraject, waardoor het voor de merken die hen bedienen veel ingewikkelder wordt om ook aan de verwachtingen te voldoen.

Wat de vraag betreft, zijn de afgelopen jaren grote aantallen consumenten digitaal bewuster geworden en doen zij aankopen in fysieke winkels, online, via mobiele apps, sociale media en zelfs in pop-up stores. Ze verwachten dat merken hun voorkeuren (en antipathieën) kennen, hen bedienen en het mogelijk maken hun aankopen te doen hoe, wanneer en waar ze dat willen. En doelgerichte kopers eisen steeds meer inzicht in de bedrijfspraktijken van merken, zoals duurzaamheidsinitiatieven - ze verwachten vaak tastbaar bewijs van de milieu-impact van hun aankopen.

Generatie Z verlegt aandacht naar milieu, gelijkheid en eerlijke handel

Dit heeft te maken met een verschuiving in koopkracht naar Gen Z. Hoewel generatieveranderingen regelmatig voorkomen, zal misschien geen enkele verschuiving ingrijpender zijn dan de opkomst van deze 'Zoomer'-groep.

Volgens een recent artikel in Vogue hebben Gen Z-consumenten de afgelopen drie maanden 38 procent vaker online gewinkeld. Ze zijn bereid om via verschillende kanalen te kopen, hebben een voorkeur voor artikelen van hogere kwaliteit en - net zo belangrijk - blijven graag op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen zoals duurzaamheid.

Dit bewustzijn van maatschappelijke trends leidt ook tot enkele belangrijke generatie-uitgaven. Zoomers geloven dat de generaties voor hen voor overconsumptie, kapitalisme en materialisme stonden, wat betekent dat zij zichzelf en hun portemonnee eerder associëren met merken die overeenkomen met hun kernwaarden, zoals milieu, gelijkheid en eerlijke handel.

Supply chain commerce biedt kopers meer inzicht in de bedrijfspraktijken van merken

De combinatie van de populaire tijdgeest en de hedendaagse uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, creëert het perfecte toneel voor wat wij supply chain commerce noemen. Supply chain commerce is een opkomende marktcategorie. In de kern gaat het om eenwording en een nieuwe manier om het eeuwenoude probleem van vraag en aanbod op te lossen en goederen van punt A naar punt B te brengen. 

Maar wat de toelevering betreft, werken veel merken nog steeds met toeleveringsketens die dateren van vóór de omnichannel-mogelijkheden. Deze oude systemen zijn geoptimaliseerd voor individuele toepassingen en niet flexibel genoeg om te voldoen aan de voortdurend veranderende eisen van de moderne consument. Ze werken gewoon niet meer in een digital-first retaillandschap - niet alleen vanuit economisch oogpunt, maar vooral ook vanuit milieuoogpunt. 

Handel in de toeleveringsketen is wat mij betreft meer dan het rechtstreeks voldoen aan vraag en aanbod: het creëert nieuwe mogelijkheden voor merken om groenere, duurzamere producten, verzendopties en retourkeuzes aan consumenten te leveren. Dit gebeurt vanaf het moment dat iemand op een ‘koop-nu’-knop klikt. Denk aan efficiëntere verpakkingsprocessen die verspilling van transportruimte verminderen, maar ook aan geoptimaliseerde transportroutes die het aantal reiskilometers, vrachtwagens op de weg en vliegtuigen in de lucht verminderen. De eindresultaten zijn minder CO2-uitstoot, uitzonderlijke klantervaringen en een betere afstemming op het consumentensentiment - en dat alles tegelijkertijd.

Duurzame aankoopbeslissingen

Het samenbrengen van alle elementen van het kooptraject, van magazijn en transport tot verkooppunt en fulfilment, maakt het allemaal mogelijk, en dat is wat consumenten en merken de mogelijkheid geeft om op het laatste moment bestellingen te wijzigen of zendingen te combineren tot het moment dat de artikelen het magazijn, de winkel, de dark store of het microwinkelcentrum verlaten. Kortom, supply chain commerce geeft de eindconsument instrumenten om groenere, duurzamere aankoopbeslissingen te nemen, en merken die dat doen zullen daarvoor beloond worden.

We mogen niet uit het oog verliezen dat de goederenstroom over de hele wereld van vitaal belang is voor het levensonderhoud en het welzijn van miljarden mensen over de hele wereld. We moeten echter ook erkennen dat het verkeer van goederen inherent ook zwaar kan zijn voor het milieu. 

De handel in de toeleveringsketen biedt economieën, retailers en consumenten over de hele wereld een "schuifdeur"-moment om een andere weg in te slaan. Het is een kans voor de consument om zijn geweten te vinden en een katalysator te worden voor een groenere, duurzamere toekomst waarin de verwachtingen van de klant en de gezondheid van onze planeet naast elkaar kunnen bestaan, en dat ook doen.

 

LEES OOK: Diversiteit en inclusie als uitgangpunt nieuwe economie

LEES OOK: Stabiliteit in de supply chain stimuleert klanttevredenheid

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie