Waarom globalisering niet voor álles de oplossing is

Waarom globalisering niet voor álles de oplossing is

Redactie Baaz

Als ondernemer sta je soms voor een lastige keuze: je producten van ver halen of in eigen land een geschikte fabrikant zoeken. Hoewel globalisering geen noviteit meer is en je het wiel dus niet meer opnieuw hoeft uit te vinden, zijn er echter ook nadelen aan je producten in het buitenland halen. 

Minder afhankelijkheid van het buitenland creëren 

Toen de oorlog in Oekraïne begon, waren er ineens allerlei problemen met de beschikbaarheid en levering van bepaalde grondstoffen. Voor de consument was het vooral vervelend dat een bezoek aan het tankstation ineens duurder was. Voor bedrijven en ondernemers bleken sommige producten ineens helemaal niet meer beschikbaar te zijn. Als goederen nog wel beschikbaar waren, konden bestellingen niet altijd meer volgens planning uitgevoerd worden.

Ook tijdens corona liep het spaak en werd een tot dan toe soepel lopende keten tot overmaat van ramp doorbroken. Het is dus niet voor niks dat presidenten en politieke leiders bepaalde fabricageprocessen zo snel mogelijk terug naar eigen land hebben gehaald. 

Geen lager kwaliteitsniveau accepteren

Ja, het buitenland is vaak goedkoper, maar vergis je niet. Daardoor is ook de werkethiek en de motivatie tot presteren meestal lager. Het gevolg is dat je leveringen uit het buitenland na aankomst veel intensiever moet controleren en dat je ook meer tijd kwijt bent met problemen oplossen en fouten rechtzetten. Communiceren met andere culturen kost daarnaast ook meer inspanning en levert frustraties op. 

Als ondernemer kies je in dit soort situaties veel liever voor efficiency. Wil je bijvoorbeeld onderdelen in aluminium laten spuitgieten? Dan doe je dat liever lokaal, zodat de lijnen kort zijn en het afwerkingsniveau de kwaliteit ten goede komt. 

Positief effect op het bedrijfsimago tot stand brengen

Kies je voor die gieterij voor aluminium onderdelen in eigen land? Realiseer je dan goed dat het niet alleen over kwaliteit, geld en tijd gaat. Er is namelijk een bijzonder bijeffect dat moeilijker meetbaar te maken is. 

Met minder negatieve gevolgen voor het milieu werk je namelijk onbewust aan een beter imago voor je bedrijf. Je geeft aan dat je niet zo nodig voor een goedkoper product helemaal naar de andere kant van de wereld gaat en leveringen speciaal in laat vliegen, omdat ze daar een paar centen goedkoper zijn. 

Lokale productie overtuigt je klanten dan ook veel sneller van het nemen van je verantwoordelijkheid als het om die ecologische voetafdruk van je bedrijf gaat. Met al deze voor- en nadelen is het slim om nog eens goed na te denken over waar je je goederen vandaan haalt!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie