Waarom helpful content de toekomst van SEO is
In de wereld van SEO is momenteel veel aan de hand! Na jaren van relatieve rust zijn er nu aanzienlijke veranderingen op komst!
Is Google een essentieel onderdeel van jouw bedrijfsmodel? Dan is dit artikel een must-read! Want Google gaat veranderen! De feiten op een rijtje:
Google-updates: focus op kwaliteit
Google heeft recentelijk enkele updates uitgebracht die allemaal gericht zijn op kwaliteit: de E-E-A-T Update (2022), de Helpful Content Update (2023), en een Core Update (2024).
Affiliate websites behoorlijk geraakt: -/- 35%
Door de core update van maart dit jaar hebben veel affiliate websites een forse klap gekregen. Ze verloren gemiddeld 35% van hun organische verkeer in één keer.
Ook reguliere websites en blogs getroffen
Sinds begin 2024 zijn ook veel reguliere websites, blogs en webshops getroffen. Ze verliezen zoekwoordposities en verkeer vanuit Google en andere zoekmachines.
Hoge groei door helpful content-experiment
Op mijn eigen website heb ik een experiment uitgevoerd met helpful content. In 5 maanden zag ik een toename van meer dan 250% in organisch verkeer!
Geraakt worden of groeien?
Als SEO specialist neem ik je in dit artikel mee in wat je kunt doen om je aan te passen aan deze veranderingen van Google en zo je organische verkeer te behouden of te vergroten.
Denk je dat jouw content al behulpzaam is? Beantwoord dan eens de volgende vragen.
Beoordeel je eigen content:
Als je één keer of vaker nee antwoordt, is het tijd om je SEO-content aan te passen aan de nieuwe richtlijnen van Google:
- Biedt jouw content originele en unieke informatie die elders niet te vinden is?
- Geeft jouw content een uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
- Is de content op jouw website iets wat je zelf zou delen en aanbevelen?
- Is de inhoud geschreven of beoordeeld door een expert of iemand met aantoonbare kennis van het onderwerp?
- Toont je inhoud duidelijke expertise uit eerste hand, gebaseerd op daadwerkelijk gebruik van een product of dienst?
- Zal iemand na het lezen van je content het gevoel hebben dat ze voldoende over een onderwerp hebben geleerd om hun doel te bereiken?
- Is jouw content primair gericht op lezers en gebruikers, en niet op zoekmachines?
- Is de lengte van je pagina’s niet gebaseerd op een vast aantal woorden?
Voor velen is het nu tijd om je oude standaard SEO-content te transformeren naar behulpzame content!
De meeste ‘oude’ SEO-teksten zien er nog steeds ongeveer zo uit:
- Veel zoekwoorden
- Veel marketingtermen
- Lange blokken tekst
- Regelmatig verstopt achter een ‘lees meer’
- Zinnen die niet lekker lopen
- Teksten die niet goed leesbaar zijn
- Vaak met veel interne linkjes
- Met deze content ga je het niet meer redden…
Hoe maak je dan helpful content?
Hier de 4 belangrijkste ingrediënten voor helpful content uit mijn experiment waarbij mijn website ruim 250% extra organisch verkeer kreeg puur door content behulpzaam te maken:
Bepaal de zoekintenties van een pagina
Zoek niet alleen naar zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, maar vooral ook naar vragen, problemen, zorgen, dilemma’s en angsten achter deze zoekwoorden waar jouw potentiële klant mee bezig is.
Wat zoekt hij? Wat wil hij echt? Wat is belangrijk? Het gaat hier om een zeer praktische manier van denken.
Een ChatGPT-prompt:
“Wat kunnen zoekintenties zijn van mensen die zoeken op [onderwerp]. Wat zijn dan de vragen achter deze zoekopdracht? Geef mij 10 relevante en waardevolle zoekintenties.”
Ook handig is om simpelweg in Google te kijken bij webpagina’s boven jouw pagina in de zoekresultaten en te onderzoeken welke onderwerpen zij behandelen.
Hoe breder je deze eerste stap uitvoert, des te groter de kans is dat jouw pagina de vragen van jouw bezoeker beantwoordt. De gevonden zoekintenties vormen de structuur van je helpful content pagina.
Breng de menselijke ervaring in
Je bezoeker wil praktische en concrete informatie. Hij wil echt geholpen worden. Wanneer jouw content deze menselijke ervaring niet heeft, kun je het net zo goed laten schrijven door een AI-tool. En dan onderscheid je tekst zich totaal niet meer met andere content.
Een hele goede bron voor deze menselijke ervaring is de medewerker van de klantenservice of bijvoorbeeld de verkoop binnendienst. Hier regent het vragen en klachten. Wanneer je deze input verwerkt in je content wordt het echt behulpzaam!
Een ander deel van deze menselijke ervaring is de uniekheid van jouw bedrijf. Wat doen jullie anders dan de concurrent? Dit onderscheidende vermogen geldt alleen voor jullie bedrijf. Dit inbrengen zorgt voor een stukje uniekheid en authenticiteit.
Een andere mooie manier is het inbrengen van voorbeelden, van veel gestelde vragen, van cases. Dit is de content waar je bezoeker blij van wordt!
Verwijder oude ‘SEO-elementen’
De meeste SEO-content staat er vol van. Bekijk op iedere pagina per alinea ‘voegt dit wel wat toe?’ Zo niet, dan lekker verwijderen. Dit doe je op paginaniveau, maar ook op website niveau.
Doe dit ook met de zoekwoorden in een pagina. Google heeft een bepaalde zoekwoorddichtheid niet meer nodig. Wanneer het zoekwoord in de URL, metatag en paginakopje staat, weet ze prima waar jouw pagina over gaat.
Schrijf zonder het aantal zoekwoorden in je tekst te tellen of te optimaliseren.
Zorg voor goede online leesbaarheid
De standaard SEO-teksten zijn gemaakt voor zoekmachines, niet voor mensen. Ze zijn daarom vaak slecht leesbaar. Behulpzame content is wel gemaakt voor bezoekers. Dit betekent dat online leesbaarheid van je content zeer belangrijk is.
Hier een aantal tips:
- Hanteer 'dunne' alinea's, liefst niet meer dan 3 à 4 regels
- Gebruik informatieve kopjes en tussenkopjes
- Houd zinnen kort (circa 15 woorden)
- Gebruik alleen interne links als ze super relevant zijn
- Zorg dat je content vlak niet langer is dan circa 600 pixels
- Breek teksten met afbeeldingen of video's
- Zorg voor een nette inhoudsopgave met interne linkjes
- Minimaliseer afleiding
- Een slider is oké, maar laat hem niet bewegen
Ben jij er klaar voor om je content en je SEO verkeer te herstellen?
Succes
Je mag natuurlijk ook je SEO uitbesteden aan mij.
Groetjes,
Marco Bouman