Waarom je duurzame consumptie moet opnemen in jouw aankoopbeleid
Door de versnelde opwarming van de aarde, de toenemende schaarste van hulpbronnen en de afname van de biodiversiteit is de bescherming van het milieu een van de belangrijkste uitdagingen voor verantwoord inkopen geworden. De toeleveringsketen brengt namelijk de meeste schade toe aan de planeet.
Bij bedrijven die consumptiegoederen produceren, is de toeleveringsketen verantwoordelijk voor meer dan 80% van de broeikasgasemissies en meer dan 90% van de milieuschade (aan lucht, land, water, biodiversiteit en geologische hulpbronnen), volgens een rapport van McKinsey & Company.*
In dit artikel leggen wij je uit wat duurzame consumptie is en waarom je duurzame consumptie moet opnemen in jouw aankoopbeleid.
Wat is duurzame consumptie?
Duurzame consumptie verwijst naar consumeren zonder nadelige gevolgen voor mens of milieu. De doelstelling die daaruit voortvloeit is “meer en beter doen met minder”. Vanuit dit perspectief moet economische groei niet langer worden geassocieerd met aantasting van het milieu, maar met duurzame ontwikkeling.
Meestal gaat het om een drievoudige benadering die zowel op individueel, als op organisatieniveau van toepassing is: beter kopen, beter consumeren en minder weggooien. Zo kun je milieuvriendelijke producten kopen met een duurzaamheidskeurmerk, minder proberen te verspillen door vooraf de behoefte te bepalen en nadenken over de levensduur van producten. Denk bijvoorbeeld eens aan recyclen, hergebruiken en tweedehands opties.
Waarom duurzame consumptie?
Door duurzaamheid op de agenda te zetten, zullen inkoopafdelingen profiteren van drie belangrijke voordelen:
- Een verlaging van de kosten: Door de totale kosten van de aanschaf van producten en diensten onder de loep te nemen, kan je een plan formuleren om energiekosten te verminderen of zelfs het eigen verbruik te beperken.
- Een vermindering van het risico: door in het aankoopbeleid rekening te houden met duurzaamheid, kunnen bedrijven zich beschermen tegen bepaalde risico’s, bijvoorbeeld op het gebied van reputatiemanagement. Slechte aankopen kunnen een grote impact maken op de reputatie van jouw merk.
- Een toename van inkomsten: Veel bedrijven zien hun omzet stijgen dankzij hun nieuwe, duurzame aanbod.
Inkoopafdelingen bevinden zich in de perfecte positie om een serieuze bijdrage te leveren aan deze transformatie. En met reden: de inkoop vertegenwoordigt tussen 50 en 80% van de omzet van een bedrijf, afhankelijk van de bedrijfstak.** Bovendien hebben inkoopteams een centrale positie in de organisatie en een relatie met alle interne en externe belanghebbenden.
Meer dan twee derde van de besluitvormers heeft echter nog niet geïnvesteerd in een duurzame toeleveringsketen of begint daar nu pas mee.*** Het is van essentieel belang geworden dat bedrijven de weg inslaan naar verantwoord inkopen, wat een echte stimulans is voor hun concurrentievermogen, hun veerkracht en hun onderscheidend vermogen op de markt.
Meer weten over hoe je verantwoord inkoopt en welk beleid een bedrijf daarvoor moet volgen? Download het whitepaper van Manutan hier.
*McKinsey&Company, Starting at the source: Sustainability in supply chains, 2016
**A. Klein, S. Whatson & J. Oliveira, Profit from Procurement: Add 30% to Your Bottom Line by Breaking Down Silos, 2021
***Procurious & Ivalua, Sustainable Procurement: Driving Exponential Impact Across the Supply Chain, 2021