Waarom naam zelfstandige belangrijker is dan bedrijfsnaam
Het eerste wat potentiële opdrachtgevers doen is de naam van een ZZP’er googelen. Onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl laat zien dat 9 op de 10 opdrachtgevers de voorkeursselectie sterk laat afhangen van de online gevonden informatie.
Een goede eerste online indruk is tegenwoordig dus één van de belangrijkste verkooptools voor een ZZP’er. Maar de meeste ZZP’ers hebben echter geen idee hoe ze hun online indruk kunnen managen. Daarom lanceert MijnOnlineIDentiteit.nl een praktische tool om ZZP’ers hierbij te helpen.
Online background-check
De online background-check naar een ZZP’er begint met het googelen van zijn of haar voor- en achternaam. Het is dus belangrijk dat wanneer een potentiële opdrachtgever googelt, deze juiste en relevante informatie vindt. Dat is best lastig, want zakelijke en privé informatie lopen vaak door elkaar op het internet.
Daarnaast heeft 64 procent van de Nederlanders een naamgenoot, iemand met dezelfde voor- en achternaam. Hierdoor is het niet altijd duidelijk over wie de informatie gaat. Het is daarom belangrijk voor een ZZP’er om zijn eigen online indruk op basis van zijn naam te managen, omdat dit bepalend kan zijn voor nieuwe opdrachten.
ZZP’ers willen meer controle over online indruk
Uit het onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt ook dat veel ZZP’ers aangeven dat ze graag meer controle willen over de zoekresultaten op basis van hun voor- en achternaam. Dit is mogelijk door de eigen voor- en achternaam als domeinnaam op het internet te beschermen, omdat deze hoog scoort in de zoekresultaten.
Op deze persoonlijke URL kan een ZZP’er zichzelf vervolgens kort en bondig presenteren, laten zien wat hij of zij voor een opdrachtgever kan betekenen en verwijzen naar relevante informatie op het internet, zoals social media kanalen, portfolio of naar een bedrijfswebsite. Dit klinkt simpel, maar voor de meeste ZZP’ers is dit een ingewikkelde en kostbare klus en een eenvoudige tool bestond hier nog niet voor.