Wat is enhanced E-commerce en wat kun je ermee?
Als je een webshop hebt en je wilt verder groeien heb je extra inzicht nodig in wat wel en niet werkt. Waar haal je deze inzichten? Data- en analytics oplossingen kunnen je helpen de resultaten verbeteren. In dit artikel gaan we het hebben over enhanced e-commerce. Wat kun je ermee en hoe zet je het in?
Data gedreven marketing
Meer inzicht kun je krijgen door het gebruiken van data. Als je Google Analytics aan je webshop hebt gekoppeld dan wordt er veel data verzameld waarop je analyses kunt uitvoeren. Welke pagina’s worden er bezocht en welke kanaal levert de meeste conversies op. Een standaard Google Analytics installatie levert een schat aan informatie op. Toch levert Google Analytics geen complete informatie op. Ook het gedrag voor de winkelwagen, het afrekenen en het functioneren van productweergaves is belangrijke informatie die inzicht geeft in het functioneren van je webshop. Deze informatie komt beschikbaar wanneer je Enhanced Ecommerce toevoegt.
Wat is Enhanced Ecommerce?
Enhanced Ecommerce geeft inzicht in de aankoopfunnel, de checkout, retouren, aankopen en meer. Deze aanvullende informatie is speciaal voor een e-commerce omgeving. Combineer je dit met de informatie die al beschikbaar is in Google Analytics dan krijg je een krachtig geheel. De data die je verkrijgt via enhanced ecommerce biedt mogelijkheden voor conversie-optimalisatie. Het wordt zichtbaar waar de klant afhaakt tijdens het plaatsen van de bestelling door het inrichten van een funnel. Zo kun je data-gedreven je conversies verhogen. De data die je verkrijgt met enhanced ecommerce kun je ook gebruiken voor het verbeteren van de klantervaring door middel van personalisatie.
Waardevolle inzichten die je kunt halen uit Enhanced Ecommerce
Het doormeten van het gehele bestelproces is een van de dingen waar je beter inzicht in kunt verkrijgen met behulp van enhanced ecommerce. Doordat je segmenten kunt toepassen op deze analyse, maak je niet alleen een analyse over alle bezoekers, maar ook over bijvoorbeeld alleen het verkeer dat via je Adwords campagne komt, of alleen je terugkerende bezoekers. Je kunt hierdoor veel gerichter en specifieker analyseren.
Interne promoties
Via enhanced ecommerce kan er gerapporteerd worden wanneer een product als promotie is getoond en hoe vaak er op deze producten geklikt is. Hierdoor weet je precies wat de impact is van het toevoegen van deze producten aan een banner of door ze op de homepage van je webshop te plaatsen.
Populariteit van producten bepalen
Het ene product verkoopt beter dan het andere. Hier kun je slim op spelen door te zorgen dat populaire producten bovenaan komen te staan of op een andere manier aandacht krijgen. Met enhanced ecommerce krijg je beter inzicht in de verhouding tussen het aantal keer dat het product in de winkelwagen terecht komt en of het wel of niet wordt afgerekend.
Wat kun je verbeteren aan de hand van enhanced ecommerce?
Heb je een duidelijk beeld van waar in je funnel je potentiële klanten verloren gaan, dan kun je makkelijker ontdekken wat je moet doen om deze potentiële klanten wel als klant te kunnen verwelkomen. Heb je bijvoorbeeld een product dat door veel mensen wordt bekeken maar nooit in de winkelwagen gelegd wordt, bekijk dan of de productbeschrijvingen duidelijk genoeg zijn. Verlaten bezoekers je checkout zonder af te rekenen? Bekijk dan of de verzendkosten misschien te hoog zijn. Het kan ook zijn dat het checkout proces niet duidelijk is.
Valkuilen bij Enhanced Ecommerce
Hoewel enhanced ecommerce veel nieuwe data oplevert, is het nadeel dat het niet makkelijk te implementeren is. Hierdoor kun je foutieve data krijgen, die een negatieve invloed op je rapportages kunnen hebben. Ook wanneer je alles met behulp van een handleiding hebt geconfigureerd kan er nog veel mis gaan. Dat komt omdat het onderwerp eigenlijk in de wereld van de softwareontwikkeling thuishoort, maar op hetzelfde moment wordt het door marketeers gebruikt, daarom is een goede communicatie en uitwisseling van informatie tussen deze partijen erg belangrijk om de implementatie te laten slagen.
Integratie in CMS
Enhanced ecommerce kan worden geïntegreerd met een CMS als Magento, Lightspeed, Shopify of Wordpress. Echter, zonder development kom je er niet zomaar. Ook Google Tag Manager en de Google Analytics instellingen moeten goed aansluiten. Is dit niet het geval dan krijg je al snel te maken met foutieve of inconsistente data. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er erg veel data binnenkomt waar geen touw aan vast te knopen is.
Enhanced ecommerce is een goede manier om meer inzichten te krijgen in het gedrag van je webshop bezoekers. Het is wel van belang dat enhanced ecommerce goed geïmplementeerd wordt, zodat je van alle voordelen kunt profiteren.