Wat is SEO en waarom is het belangrijk?
Nederland is een land vol ondernemers. De laatse jaren stijgt het aantal ondernemers alleen maar; ondanks corona zijn er in 2020 68 duizend bedrijven bijgekomen. Wanneer je net begint met je bedrijf komt er van alles op je af.
Zo lees je waarschijnlijk overal dat het van groot belang is om naar je online zichtbaarheid te kijken; wil je klanten scoren. Dat doe je onder andere door aan de slag te gaan met SEO. Maar: wat is SEO eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? In dit artikel vertellen we je meer over SEO en hoe je daarmee kunt beginnen.
SEO: Search Engine Optimization voor je bedrijf
Om klanten te krijgen, is SEO van groot belang. Letterlijk betekent SEO Search Engine Optimization, oftewel: het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. Met de nodige tijd en energie kan iedereen aan de slag gaan met SEO. Je moet alleen even weten wát je precies moet doen en hoe je dat moet doen. Het uiteindelijke doel van SEO is door met de juiste tips en tricks hoger te scoren in Google. Dat betekent dat wanneer iemand op zoek is naar een bepaald product of dienst en jij biedt die dienst of dat product aan, hij of zij bij jouw website uitkomt in de zoekmachine.
Hiervoor is het nodig om aan de slag te gaan met zoekwoorden. Op basis van zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden voor jouw website (en branche) interessant zijn en waar dus op gezocht wordt. Veel beginnende ondernemers doen hun SEO zelf om kosten te besparen. Toch kun je ook al vanaf het begin in zee gaan met een goed online marketing bureau dat dergelijk werk voor jou uitvoert. Op die manier hoef je er zelf geen tijd en energie in te steken, maar profiteer je wel optimaal van goede vindbaarheid in de zoekmachines. Dat is je investering zeker waard.
Welke onderdelen horen zoal bij SEO?
SEO heeft overigens niet alleen te maken met de content op je website. Uiteraard is het van groot belang dat alle content SEO proof gemaakt is. Je moet echter op nog meer onderdelen letten wanneer je wilt dat je website hoog in Google scoort. Er zijn namelijk verschillende factoren van invloed op jouw positie in de zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een website die snel laadt (minder dan 3 seconden) heeft de voorkeur in de zoekmachine. Google zal zo’n website een hogere ranking geven dan websites die langzaam laden.
- Een website die mobielvriendelijk is, scoort altijd hoger in de zoekmachines. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om een online zoekopdracht te doen. Daarom is het van groot belang om je website voor die groep mensen goed zichtbaar te hebben.
- Ook moet je kijken naar de paginatitels van alle pagina’s op je website. Deze zijn misschien wel het meest eenvoudig te beïnvloeden voor SEO. Voeg zoekwoorden toe aan je paginatitels om je website SEO proof te maken.
- Backlinks mogen vandaag de dag ook niet ontbreken op een website die goed vindbaar moet zijn in de zoekmachines.
- Check ook zeker de structuur van de URL; gebruik ook daar belangrijke termen en/of zoekwoorden.
- Ook met de meta description kun je veel doen om beter te scoren in Google. Gebruik ook daar zoekwoorden en belangrijke woordgroepen voor de vindbaarheid.
Waarom je als ondernemer aan de slag moet gaan met SEO
Of je nu aan de slag gaat met een online marketing bureau of wanneer je besluit om zelf te beginnen met SEO; het is goed om te weten waarom SEO belangrijk is voor de groei van je onderneming. Het grootste voordeel van SEO is, natuurlijk, dat je website beter vindbaar is in de zoekmachines. Dat betekent dat je meer verkeer naar je website kunt trekken met zo’n goede positie in Google. Meer publiek betekent vaak meer verkoop, waardoor je omzet én winst stijgt. Kortom: SEO is op die manier indirect van invloed op hoeveel je verdient aan je onderneming. Een aantal andere voordelen van SEO inzetten is:
- SEO is onmisbaar voor de groei van je bedrijf, omdat het dé manier is om klanten kennis te laten maken met jouw diensten of producten. SEO zorgt als het ware voor gratis klanten.
- SEO is een duurzame manier van marketing. Je investeert bijvoorbeeld in een online marketing bureau dat op hun beurt vervolgens aan de slag gaat met de hele website SEO proof maken. Dit kost weliswaar wat geld en wat tijd, maar vervolgens scoor je voor langere tijd een hoge(re) ranking in Google. Op die manier is het waardevoller dan bijvoorbeeld adverteren, dat meestal duur en voor korte tijd is.
- Wanneer je SEO toepast voor je bedrijf, betekent dit dat je zichtbaar bent in alle zoekmachines en dus niet alleen in Google. Daarmee profiteer je van een groot bereik.