Webshop De Gele Flamingo uit België boomt in Nederland met groei van 52%
De Gele Flamingo, een online family concept store uit België die die zich onder andere focust op artikelen voor baby’s en kinderen tot 8 jaar, wordt steeds populairder in de Nederlandse markt. De webwinkel ziet hier de voorlopige omzet van 2022 met 52 procent groeien ten opzichte van vorig jaar. De maand oktober leverde een recordgroei van 75 procent op, in vergelijking met oktober 2021. “Sinds de oprichting van een .nl shop in juni van dit jaar gaat het hard in de Nederlandse markt. En de drukste periode rond de feestdagen moet nog komen, aldus oprichtster Sophie Claes.
De business is booming in Nederland voor De Gele Flamingo, de van oorsprong Belgische webwinkel van oprichtster en
e-commerce-expert Sophie Claes. De webwinkel ziet zijn omzet in Nederland met 52 procent groeien in vergelijking met vorig jaar. In oktober was deze groei zelfs 75 procent hoger in vergelijking met oktober 2021. Nederlandse orders bedragen momenteel bijna een kwart (22 procent) van het totaal aantal orders. Dat Belgische webshops het goed doen in Nederland bleek eerder dit jaar ook al uit cijfers van de branchevereniging Safeshops.be. Zij meldden dat het aantal Belgische webwinkels in 2021 met 17,5% groeide tot 56.642 webshops en dat deze na de coronacrisis steeds beter gevonden worden door buitenlandse consumenten, waarbij het overgrote deel van de buitenlandse consumenten uit Nederland en Frankrijk komt.
“Ik ben enorm blij dat onze noorderburen hun weg naar De Gele Flamingo gevonden hebben. Het was mijn droom en doel om dit jaar in Nederland door te breken. Sinds de lancering van onze .nl-webwinkel in juni jl. zien we de hoeveelheid Nederlandse orders groeien. De Nederlanders zijn duidelijk koopjesjagers want op de Dag van de Webshop alleen al, die eigenlijk alleen bekend is in België, kwam zelfs twaalf procent van de orders uit Nederland.”, aldus oprichtster Sophie Claes.
Drukste periode moet nog komen
De Gele Flamingo verwacht voor de rest van 2022 nog meer groei in Nederland. De drukste periode van het jaar is nog maar net begonnen, met Black Friday om de hoek. Vorig jaar brak De Gele Flamingo op die dag al zijn records, door op één dag een derde van een volledige maandomzet te draaien. Maar ook de feestdagen eind december en Sinterklaas zorgen voor succescijfers bij De Gele Flamingo.
Sophie Claes: “Ik schat in dat steeds meer Nederlanders hun Sinterklaas-cadeaus bij De Gele Flamingo zullen kopen, nu ze ons eerder dit jaar ontdekt hebben. Ik zie daarvoor nu al de orders binnenkomen en verwacht dat de piek nog moet komen.”
Coolblue van de baby-, kinder- en lifestylewereld
Met deze groeicijfers zet De Gele Flamingo zijn ambitie om de Coolblue van de baby-, kinder- en lifestylewereld te worden kracht bij. In 2013 werd de webshop opgericht met beperkt eigen kapitaal en groeide tot een omzet van 6,5 miljoen euro in 2021. In 2018 ontwikkelde het als eerste webshop in België een online tool voor geboortelijsten. Met de opening van een eerste fysieke winkel en de oprichting van een Engelstalige webshop breidde De Gele Flamingo haar business in 2021 nog verder uit. In 2022 volgde de webwinkel voor de Nederlandse markt.
De Gele Flamingo verstuurt al sinds haar beginjaren orders naar de Nederlandse markt, en de explosieve groei hier geeft het bedrijf vertrouwen om haar internationale ambitie verder uit te bouwen. “Het is altijd mijn uitgesproken ambitie om de Coolblue van de baby-, kinder- en lifestyle wereld te worden. Met mijn nieuwe initiatieven voor Nederland wordt deze ambitie steeds concreter. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar, met de tiende verjaardag van De Gele Flamingo, nog meer grenzen te doorbreken.”, aldus Sophie Claes.