Webshops ontdekken de winkelstraat
Webshops openen vaker fysieke winkels
Hoe kan dat toch? De verhalen van winkelketens die (bijna) het loodje leggen stapelen zich al enkele jaren op. Van Free Record Shop tot Schoenenreus, van DA tot Foto Klein en de laatste maanden het V&D-drama. En dan hebben we het niet eens over de stand alone winkeltjes die het vaak moeilijk hebben omdat de consument de winkelstraat steeds vaker overslaat ten faveure van de webshop.
Het is bijna ironisch te noemen dat juist die webshops steeds vaker het voordeel zien van de bakstenen winkelruimte. Steeds meer online aanbieders openen een fysieke zaak naast de webshop, zo meldt NOS Nieuws.
Webshops Neckermann
Een van de online giganten die (terug) de winkelstraat induikt is Neckermann. De reisgigant opent brick shops in Amsterdam, Ede en Zutphen. Het voormalige postorderbedrijf is van plan om in de komende jaren nog tientallen fysieke winkels te openen. 'We willen naar een landelijke dekking, binnen anderhalf tot twee jaar', vertelt Neckermann-directeur Bas Pieper aan NOS.
Amazon en Zalando
Andere online spelers die de trend volgen zijn onder meer Coolblue met winkels in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ook sportwebwinkel Futurumshop en internetshop Leapp herontdekten de power van de winkelstraat. In het buitenland is de trend al langer gaande. Zalando heeft winkels in enkele Duitse steden en ook Amazon heeft oren naar nog meer winkelruimte.
'Die stenen winkels zijn extra servicepunten dicht bij de klant', aldus Hans van Tellingen, retailkenner van onderzoeksbureau Strabo tegen NOS. Hij noemt de stap van webwinkels logisch. Volgens hem kampen de webshop met de hoge kosten van het verzenden en de retourzendingen. Stenen winkels kunnen dat probleem voor een deel oplossen.