Welke doelgroep gebruikt welke sociale media in 2024?

Welke doelgroep gebruikt welke sociale media in 2024?

Redactie Baaz

In 2024 is sociale media onmisbaar geworden voor bedrijven om hun doelgroep effectief te bereiken. Elk platform heeft een specifieke gebruikersbasis die varieert op basis van leeftijd, geslacht, en zelfs inkomensniveau. Bedrijven die hun marketingstrategie willen optimaliseren, moeten deze demografische gegevens begrijpen om de juiste platforms te kiezen.

Facebook: een brede keuze is beter dan een interessante keuze  

De meest veelzijdige uitstekingsdienst is Facebook, met meer dan 3 miljard maandelijkse actieve gebruikers. De meeste hiervan zijn 25-34 jaar oud, maar er zijn veel oudere mensen. Facebook-gebruikers zijn overwegend mannen – 57%, dus vrouwen zijn er 43% van het totaal. Geen enkel bedrijf zal zich beperken tot het richten op slechts één markt, dus kies India en de VS Facebook-markt – de grootste en grootste Facebook-gebruikersbasis. Oudere personen actief op de markt zijn iets dat Facebook-gebruik vooral aantrekkelijk maakt voor zakelijk gebruik. Andere attributen die bedrijfsgebruikers leuk vinden aan Facebook zijn de uitgebreide advertentietools voor het vergroten van de zichtbaarheid en groepfunctionaliteit voor het opzetten en promoten van een community.  

Instagram: is interessant voor jongvolwassenen

Instagram volgt onmiddellijk de andere twee netwerkdiensten binnen een maandelijks gebruikersbereik. Over de hele wereld gebruiken een miljard mensen Instagram, en de meeste daarvan zijn 18-34, en 55% is vrouwen en 44% is mannen. Instagram is beter voor merken die bij jongeren passen en die producten en diensten aan hen aanbieden, omdat er in deze leeftijdsgroep meer comsumer-opiniepeilingen betrokkenheid is.

LinkedIn is de grootste zakelijke dienst van sociale media

De belangrijkste gebruikers van het LinkedIn-platform zijn professionelen tussen 25 en 34 en jongeren tot 24 jaar oud beginnen het ook steeds meer te gebruiken. LinkedIn is geschikt voor bedrijven die zich richten op B2B-marketing en professionele doelgroepen met bovengemiddeld inkomen.

Het is ook een ideaal platform, aangezien 50% van de gebruikers van hogere inkomenscategorieën komt, wat betekent dat dit het platform voor bedrijven is die diensten aan professionals of besluitvormers willen verkopen. Dit is ook een belangrijke wervingsbron en werkgeversmerk.

TikTok Dit platform groeit en is via een ruimte van jongeren en jongvolwassenen.

De grootste demografie varieert van 18 tot 24 jaar, maar het groeit in een oudere demografie. Dit is het platform voor het bedrijfsleven ds dat korte, virale video’s en creatieve benaderingen wil maken en generatie Z wil aantrekken.

De belangrijkste platforms van sociale media voor bedrijven zijn:

Segmentatie. Kies afhankelijk van de leeftijd en interesses van uw doelgroep; Instagram is bijvoorbeeld het beste voor visuele producten, TikTok is geweldig voor jonge gebruikers en LinkedIn is geschikt voor B2B-diensten

Regionaal. Sommige platforms presteren beter in specifieke regio’s; als zodanig heeft Facebook en YouTube het grootste bereik, terwijl LinkedIn in ontwikkelde markten met Hoge en gegoede gebruikers presteren beter.

Geadresseerde advertenties. Hoewel Facebook en Instagram krachtige advertentietools hebben, kunt u als bedrijf uw publiek segmenteren op basis van hun interesses, gedrag en demografie. Aangezien alle platforms eigenschappen en verschillende gebruikersprofielen hebben, kunnen bedrijven in 2024 sterke en gepaste sociale media-strategieën opbouwen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie