Wereldwijd flinke groei e-commerce kanaal
Het e-commerce kanaal maakte het afgelopen jaar een flinke groei door. Zuid-Afrika neemt het voortouw met een groei van maar liefst 443 procent in 2014.
Opkomende markten
De jaarcijfers van Nederlandse dataleverancier Icecat laten zien dat e-commerce floreert in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Singapore, Taiwan en Polen. Als reden voor de enorme groei in deze landen noemt Icecat de infrastructuur, die bij deze ‘e-commerce tijgers’ nu echt van de grond begint te komen. Icecat levert wereldwijd geaggregeerde productdata aan ondernemingen in de e-commerce en kan uit de toe- of afname van de downloads, 3,7 miljard in totaal, laten zien hoe het kanaal per land is gegroeid.
Speelgoed en beauty
Snelst groeiende kanalen zijn die in de sectoren voor speelgoed (en onderdelen), beautyproducten en e-boeken. De snelle groei van deze kanalen duidt op een snel volwassen wordende markt die snel uitbreiding zoekt in alle richtingen en de traditionele saleskanalen achter zich laat. In de it-sector is Lenovo snel gestegen naar een tweede plek, vlak achter marktleider HP. Philips, Sony en Samsung strijden om de derde plek in de lijst met meest populaire merken in het verkoopkanaal.
Opvallend is dat we ook het Nederlandse Bruna tegenkomen in het overzicht als het op één na snelstgroeiende merken in het e-commerce kanaal gaat. Volgens Icecat duidt dit op de snelle transformatie van een klassieke industrie. Niet alleen wordt hier het product via het e-commerce kanaal geleverd, het hele product zelf is getransformeerd tot een digitaal product.