Wereldwijde verkoop Volvo Cars met 97,5 procent gestegen in april

Wereldwijde verkoop Volvo Cars met 97,5 procent gestegen in april

Redactie Baaz
Volvo Cars realiseerde zijn tiende opeenvolgende maand van verkoopgroei: de wereldwijde verkoop steeg in april met 97,5 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

In april verkocht Volvo Cars in totaal 62.724 auto's, tegen 31.760 auto's in dezelfde periode een jaar eerder. De groei was vooral te danken aan een sterke vraag in de VS en Europa, in combinatie met een herstel van een verkoopdaling in april vorig jaar als gevolg van de pandemie. In China, waar de verkoop rond deze tijd vorig jaar weer aantrok, meldde het bedrijf een stijging van 11,6 procent.

De verkoop in de periode januari-april eindigde op 248.422 auto's, een stijging van 51,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De verkoop van de Recharge-modellen, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn, bleef sterk in Europa tijdens de maand april, goed voor 42% van de totale verkoop van het bedrijf in Europa. Wereldwijd waren de Recharge-modellen goed voor 24,3% van het totale verkoopvolume.

In de VS steeg de verkoop in april met 185,5% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, vooral dankzij een sterke vraag naar de XC90 en XC60. De totale verkoop kwam uit op 11.036 auto's, een stijging ten opzichte van 3.866 in dezelfde periode van 2020, toen veel staten vanwege de pandemie huis-aan-huisverordeningen doorvoerden.

De Europese verkoop groeide tot 25.816 auto's voor de maand april, een stijging van 178% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De stijging was vooral te danken aan markten die zich zijn beginnen te herstellen na de stopzettingen wegens de pandemie van vorig jaar, alsook aan een sterke verkoopstijging in het VK, Zweden en Duitsland.

In Nederland is het marktaandeel van Volvo in de maand april en tot op heden 5,9%. In april was Volvo het nummer 1 premium merk in Nederland. Het merk groeide, mede dankzij de inzet van de Volvo retailers, van de top 25 merken het sterkst. Met Care by Volvo, het flexibele abonnement, werd de beste maand ooit gerealiseerd. De Volvo XC40 is tot op heden nog steeds het nummer 1 model in Nederland. Ook binnen het plug-in hybride aanbod bezet Volvo nog steeds de eerste plaats.

China, de grootste markt voor Volvo Cars, liet in april een solide verkoopstijging zien, met een totale verkoop van 16.435 auto's. De stijging was te danken aan een grote vraag naar de lokaal geassembleerde XC60 en S90 modellen.

Hieronder volgt een gedetailleerd overzicht van de regionale verkoop:

In april was de XC40 het best verkochte model met een verkoop van 19.833 auto's (2020: 5.708 stuks), gevolgd door de XC60, met een totale verkoop van 17.925 auto's (10.908 stuks), en de Volvo XC90 met 9.371 auto's (4.425 stuks).

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie