Werknemers bijscholen voor hogere functies: dit moet je weten! 

Redactie Baaz

Als organisatie wil je blijven groeien. Onderdeel hiervan is het uitbreiden van het personeelsbestand, het creëren van nieuwe afdelingen om bepaalde processen in huis te kunnen halen in plaats van deze uit te moeten besteden, enzovoorts. Om een dergelijke volgende stap te kunnen zetten, is het belangrijk de juiste managers en teamleiders aan te wijzen. Kies je voor managers van buitenaf, of laat je mensen binnen de organisatie een middle management opleiding volgen? Het omscholen van medewerkers uit de organisatie biedt verschillende voordelen. In dit artikel lees je hier meer over. 


Voordelen van omscholen bestaande medewerkers 

Het laten van volgen van post hbo opleidingen op het gebied van management door werknemers biedt verschillende voordelen. Mensen binnen de organisatie weten hoe er gewerkt wordt, welke processen er spelen en wat de toekomstplannen van de organisatie zijn. Een externe manager zal zich eerst in moeten werken, kennis moeten maken met personeelsleden, enzovoorts. Dit kost tijd, die je niet altijd hebt bij het opschalen van het bedrijf. Daarbij beloon je medewerkers die de afgelopen jaren hun bijdragen hebben geleverd, door ze een functie in het (middle) management van de organisatie aan te bieden. Het maakt dat deze medewerkers loyaal zullen blijven, waarmee voorkomen wordt dat kennis en ervaring verloren gaat. 

Externe managers inhuren niet altijd onverstandig 

Vaak hangt het af van de situatie, of het verstandig is om intern personeel om te laten scholen tot managers. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een medewerker leidinggevende wordt van het team waarbinnen deze zelf geacteerd heeft. In zo’n situatie zijn er vaak al vriendschappen gesloten, wat het lastig maakt om kritisch te zijn op deze collega’s. Iets wat de kwaliteit van processen en de productiviteit van medewerkers vaak niet ten goede komt. Zou je zo’n interne medewerker als manager aannemen voor een ander team binnen de organisatie, dan speelt dat argument in veel mindere mate (afhankelijk van de grootte van de organisatie). 


Bijscholing van personeel een slimme keuze

Niet alleen om medewerkers om te kunnen scholen tot manager is bijscholing een slimme keuze. Denk ook aan bijscholing om medewerkers hun kennis te laten vergroten. Mogelijk zijn er nieuwe trends en technieken, waarover medewerkers onvoldoende weten. Het maakt dat je deze innovatie niet optimaal in kunt zetten. Door medewerkers bij te scholen vergroten zij hun kennis, wat ze waardevoller maakt voor de organisatie. Het omscholen van personeel is ook slim, wanneer je bepaalde processen wilt gaan automatiseren en medewerkers om die reden overbodig worden in een bepaalde functie. Omscholing maakt dat je ze elders in kunt zetten. 

Foto door Daria Shevtsova

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie