Werkstress onder winkelmedewerkers neemt toe
Een op de twee medewerkers in de retail ervaart momenteel werkgerelateerde stress. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software. In vergelijking met vorig jaar is de werkstress onder winkelmedewerkers gestegen van 41 procent naar 49 procent.
De meest genoemde oorzaak van werkstress is de angst dat het salaris niet hoog genoeg is om de rekeningen te betalen (24 procent). Onderbezetting volgt als de tweede grootste oorzaak (21 procent). Op de derde plaats staan te veel werkuren en lange werkdagen, genoemd door 20 procent van de winkelmedewerkers. “De krappe arbeidsmarkt heeft, zoals blijkt uit ons onderzoek, zeker negatieve invloed op de werkstress van winkelwerknemers”, verklaart Toma Pagojute, CHRO bij Quinyx.
Nederlandse winkelmedewerkers minst gestrest
Het onderzoek van Quinyx is zowel in Nederland als internationaal uitgevoerd. Hieruit blijkt dat Nederlandse winkelmedewerkers het minst gestrest zijn met 49 procent. Gemiddeld ervaart in een achttal westerse landen 67 procent van de winkelmedewerkers stress gerelateerd aan het werk. De Amerikaanse werknemers zijn het meest gestrest met 85 procent.
Werkstress negatieve invloed op bedrijfsresultaat
“Naarmate werkstress blijft toenemen, wordt duidelijk dat retailbedrijven hun focus moeten leggen op oplossingen die zorgen voor financiële stabiliteit en een betere personeelsbezetting. Door deze stressfactoren aan te pakken, kunnen ze niet alleen het welzijn van hun medewerkers verbeteren, maar ook bijdragen aan een hogere betrokkenheid en loyaliteit binnen het team,” zegt Toma Pagojute, CHRO bij Quinyx.
Millennials het meest gestresst
Opvallend is dat de millennials (25 tot 45 jaar) het meest last hebben van werkgerelateerde stress. Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlandse winkelmedewerkers in deze groep kampt met stress. Bij generatie Z (18 tot 25 jaar) ligt dit op 43 procent. Onder de 45-plussers is het aandeel dat werkstress het laagst, met 39 procent.