Wil de echte coronacrisismanager alsjeblieft opstaan?

Wil de echte coronacrisismanager alsjeblieft opstaan?

Redactie Baaz
Ben ik een geschikte crisismanager? Deze cruciale vraag mag - nee, moet - je jezelf als manager in crisistijden stellen. Eén principe is zeker: leiderschapsstijlen uit het verleden werken niet meer. Ook die van jou niet. Noch die van mij. Sterker: deze stijlen werken in de toekomst ook niet meer. Maar welke managementstijl wordt dan wel verwacht? Hoe maak je jouw organisatie gereed voor de actuele en toekomstige werkelijkheid?

In ongekende tijden kom je er als manager achter dat je heel veel niet weet. Accepteer daarom dat je bepaalde processen niet kunt controleren. Luister - ook op afstand - naar wat er bij je werknemers leeft. Geef meer verantwoordelijkheid; accepteer weerbaarheid. En leg vooral al die oude managementmantra’s naast je neer. 

Durf transparant te zijn over je eigen dilemma’s. Als manager moet je jezelf resetten om voor jou én de organisatie een nieuwe werkelijkheid te creëren. Binnen Korn Ferry ontwikkelen we – samen met onze honderden klanten – een nieuw stappenplan voor de toekomstige manager. Dit is ook voor ons een work in progress, want we zijn ervan overtuigd dat de ‘coronacrisismanager’ niet binnen een maand wordt geboren. Hoe graag je dat misschien ook zou willen. 

Breng échte energie binnen je team

De BV Nederland gaat sinds een maand rigoureus anders te werk. We verwachten daarbij wel dezelfde prestaties van onze werknemers. Daarom vind ik het een vereiste dat je als moderne manager adaptief leiderschap toont. Dat moet. Geef, hoewel zelflerend, het goede voorbeeld. Wees en blijf kalm, zelfverzekerd, positief, moedig, empathisch en veerkrachtig. Door deze kernwaarden toe te passen zorg je voor échte energie binnen je team. Wat in ieder geval niet werkt? Directief leiderschap op afstand. Toon empathie en communiceer overdadig met je teamleden. Ook via korte dagelijkse video-updates van bijvoorbeeld anderhalve minuut.

Toon oprechte belangstelling, ook virtueel

Werknemers hebben in deze tijd veel vragen. Dit schept voor jou de voorwaarde dat je situaties van paniek en onzekerheid beheerst. Iedere dag moet je in staat zijn om de communicatie aan te passen aan een nieuwe realiteit. Ook ik heb de afgelopen weken, en met name tijdens onze eigen klantwebinars, ervaren dat organisaties op het moment niet transparant durven te communiceren. Het gevolg? Een gebrek van de sturing die werknemers nodig hebben. 

Ontwikkel een gemeenschappelijk gevoel

Als betrokken manager luister je nog meer naar feedback; ook naar wat je liever niet wilt horen. Dat levert een echte, respectvolle dialoog op, waarbij je het welzijn van je werknemers vooropstelt. Zelf leer ik van de prachtige, inventieve voorbeelden van managers die nieuwe, virtuele routines aanleren. Neem bijvoorbeeld dagelijkse stand-ups, virtuele borrels en rondleidingen door huiskamers. 

Herontdek jezelf

We bewandelen een lange, onzekere weg. Dat geldt ook voor jouw ontwikkeling als coronacrisismanager. Je moet jezelf haast wel herontdekken, want het begin van een digitale transformatie vraagt om niets minder dan dat.

Werknemers kijken nu vooral naar een empathische, authentieke leider; een leider die op een geheel nieuwe manier waakt en controle behoudt over een veerkrachtig team. Zo’n leider ben je niet. Zo’n leider word je. Sta jij op?

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie