Winst voor iedereen met ondernemend onderwijs
Het vinden en binden van gemotiveerde jonge medewerkers, die lef tonen en snel waarde toe kunnen voegen: voor veel werkgevers is dit in de huidige war for talent een grote uitdaging. Daarom is het belangrijk dat leerlingen en studenten al op school actief kennis maken met ondernemerschap. Ondernemend onderwijs – liefst in samenwerking met doorgewinterde ondernemers - levert winst op voor iedereen.
Schoolvoorbeeld
Sander Bruggeman is zelf een 'schoolvoorbeeld' van jeugdig ondernemerschap. De nu 34-jarige eigenaar van internetbedrijf Nederdesign begon z’n onderneming bijna 15 jaar geleden vanuit de schoolbanken. Sinds twee jaar staat hij twee halve dagen per week voor de klas bij het Zeeuwse ROC Scalda. Nou ja, voor de klas… de hele opleiding Applicatie en Mediaontwikkelaar van het Scalda is ingericht als ICT-leerbedrijf, dat volledig wordt gerund door de mbo-studenten. Het bedrijfsleven is kind aan huis bij het College voor Techniek en Design, waaronder de opleiding valt. Regionale bedrijven denken mee over zaken als de opleidingsopzet en gewenste praktijkvaardigheden. Met steun van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) wordt de komende tijd onderzocht hoe de samenwerking tussen ROC en bedrijfsleven nog verder versterkt kan worden.
Bruggeman treedt in het leerbedrijf op als expert, die de praktijk van het bedrijfsleven overbrengt aan de studenten. 'De studenten werken voor echte, externe opdrachtgevers aan echte opdrachten', vertelt hij. 'De projecten waar ze aan werken, verdwijnen dan ook niet in een la, maar vinden hun weg naar de praktijk. Dat motiveert natuurlijk wel. Het betekent ook dat ze letterlijk alles meemaken wat kenmerkend is voor het ondernemerschap: van de spanning van deadlines tot het enorme belang van samenwerken.'
Praktijk in de klas
Het onderwijs, van middelbaar tot universiteit, raakt steeds geïnteresseerder in ondernemerschap en ondernemendheid, merkt Monique Ansink. Ze is directeur-eigenaar van Excellent Products BV, producent van JUMBO Spanbandenfabrikant.nl dat bevestigingsmiddelen maakt voor de logistieke sector. Ze begeleidt als coach bij de stichting Jong Ondernemen groepen leerlingen en studenten van verschillende niveaus bij het simuleren van hun eigen ondernemingen. 'De praktijk in de klas brengen is zó belangrijk', vindt ze. 'Studenten die bij ons stage komen lopen, zeggen eigenlijk standaard dat ze in een paar weken stage méér leren dan in een jaar school. Daar kunnen we in het onderwijs veel meer mee doen.'
Economisch en maatschappelijk belang
Met de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is niet alleen een economisch, maar ook een groot maatschappelijk belang gediend, vindt Ansink. 'Met het aanleren van ondernemende vaardigheden hou je je als jongere beter staande in de maatschappij. Wie ondernemend is, is nieuwsgierig, stelt continu vragen en werkt vervolgens heel doelgericht aan een oplossing. En natuurlijk zie ik als werkgever heel graag ondernemende mensen komen die deze eigenschappen meebrengen. Daar worden de medewerkers én het bedrijf beter van.'
Oog voor talent
Zowel Bruggeman als Ansink zijn ook persoonlijk razend enthousiast over hun rol in het onderwijs. 'Door mijn studenten te coachen leer ik veel en ik krijg er echt energie van', zegt Sander. 'De studenten zijn jong en pikken razendsnel nieuwe technologie en mogelijkheden op. Mijn rol als expert dwingt me om scherp te kijken naar wat nou echt belangrijk is in ondernemerschap en om dat duidelijk te kunnen uitleggen. Ook dat is leerzaam. Niet onbelangrijk is natuurlijk dat ik vanuit mijn positie goed in de gaten kan houden welke talenten ik wel in mijn eigen bedrijf aan de slag wil zien. In de huidige arbeidsmarkt is dat erg waardevol.'
Inzet van méér ondernemers
Monique Ansink hoopt dat méér ondernemers zich voor ondernemend onderwijs gaan inzetten: 'Dat hoeft allemaal niet tijdrovend of complex te zijn. Je kunt bijvoorbeeld gastcolleges geven. Veel onderwijsinstellingen zijn daar enthousiast over. Laat als ondernemer leerlingen en studenten op zo’n manier eens weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Daar leren zij veel van en jij krijgt op jouw beurt weer allerlei nieuwe inzichten. Zo word je er allemaal beter van.'
O2-lab
Meer en betere ondernemers in Nederland en het versterken van een ondernemende houding bij de beroepsbevolking’, dat is het doel van het O2LAB programma dat RVO.nl uitvoert. O2LAB is onderdeel van het mkb-actieplan van staatssecretaris Mona Keijzer. Met het O2LAB programma wil de overheid blijvend aandacht voor ondernemendheid en ondernemerschap (O2) in het onderwijs stimuleren.