'Zakelijke rijder krijgt het zwaarder in 2012'
Als je een auto van de zaak rijdt, wordt 2012 een zwaar jaar.
De zakelijke rijder gaat het zwaarder krijgen in 2012, stelt de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Dit is een onafhankelijke vereniging die opkomt voor de belangen van iedere berijder van een auto van de zaak.
De VAVDZ geeft aan dat halverwege 2012 het bpm-voordeel voor zuinige auto's zal vervallen, waardoor de kosten voor de zakelijke rijder hoger worden. De normen voor lage bijtellingscategorieën worden ook in het nieuwe jaar aangescherpt.
Daarnaast berekenen werkgevers privé-kilometers steeds vaker door, zo blijkt uit honderd autoregelingen die de VAVDZ bestudeerde. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer.
Er zijn in Nederland ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders, stelt de VAVDZ. Zij wisselen gemiddeld iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. De vereniging becijferde dat de keuze uit auto’s met een lage bijtelling met 30 procent afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50 procent per 1 januari 2013. Uit de berekening blijkt dat de berijders waarschijnlijk in de praktijk weer 25 procent bijtelling gaan betalen.
Uiteindelijk wordt het in sommige gevallen zelfs interessanter om in een eigen auto te gaan rijden, stelt het VAVDZ. Dit wordt echter in de praktijk vaak niet mogelijk gemaakt. Zo is de kilometervergoeding simpelweg te laag.
De vereniging pleit voor een belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. 'Het wordt tijd dat er in de volle breedte iets aan gedaan wordt', aldus Martin Huisman, de voorzitter van de VAVDZ.