Zalando boekt sterke groei in Q3 in zowel B2C als B2B, investeert in klantenloyaliteit, lifestyle-suggesties, mode-ontdekking en logistiek
Zalando heeft in het derde kwartaal een sterke groei gekend in zowel de onderdelen Business-to-Consumer (B2C) als Business-to-Business (B2B). Dit werd gedreven door een toenemende consumentenvraag te midden van een sterke start van het herfst- en winterseizoen in de industrie. Om verdere groeimogelijkheden te benutten, investeert het bedrijf in belangrijke onderdelen van zijn ecosysteemstrategie, zoals het bevorderen van klantloyaliteit, het uitbreiden van suggesties voor lifestyle, het ontdekken van mode leuker maken en het verder versterken van zijn Europese logistieke netwerk.
Zalando boekt sterke groei in Q3 in zowel B2C als B2B, investeert in klantenloyaliteit, lifestyle-suggesties, mode-ontdekking en logistiek
-
Bruto goederenvolume (GMV, gross merchandise volume) stijgt in het derde kwartaal 7,8% tot 3,5 miljard euro, omzet stijgt 5,0% tot 2,4 miljard euro
-
Aangepaste EBIT (aangepaste inkomsten voor aftrek van rente en belastingen) stijgt van 23 miljoen euro in Q3 2023 naar 93 miljoen euro in Q3 2024, wat neerkomt op een marge van 3,9%.
-
B2C ziet de omzet met 4,3% stijgen en de aangepaste EBIT-marge stijgt met 3,5 procentpunt tot 4,0%.
-
B2B boekt 11,1% omzetgroei in Q3 met een aangepaste EBIT-marge van 2,8%.
-
Het aantal actieve klanten stijgt met een half miljoen naar 50,3 miljoen in Q3
-
Zalando bevestigt jaarprognose, onlangs verhoogd op 10 oktober
Fabio Baum, General Manager Nordics & Benelux bij Zalando zegt: “We hebben een toename in klantbetrokkenheid gezien nu de consumentenvraag versneld, te midden van een sterke start van het herfst- en winterseizoen in vergelijking met vorig jaar in de industrie. Onze vernieuwde ecosysteemstrategie, die Zalando in staat stelt om een groter deel van de fashion en lifestyle e-commerce markt te bemachtigen, positioneert ons ideaal om deze groeikansen te benutten. In lijn met de strategie investeren we in belangrijke strategische initiatieven, zoals het stimuleren van innovatie, het ontdekken van mode inspirerender en leuker maken en het verder versterken van het Europese logistieke netwerk van Zalando. In Nederland hebben we bijvoorbeeld samen met Levi's een nieuwe virtuele paskamer gelanceerd. Voor het eerst kunnen klanten een 3D-avatar creëren op basis van hun lichaamsmaten, wat zorgt voor een meer gepersonaliseerde pasvorm. Een andere innovatie is onze AI-assistent, die nu beschikbaar is in het Nederlands en Engels, waardoor klanten gepersonaliseerd modeadvies kunnen krijgen, rekening houdend met bijvoorbeeld het weer en de gelegenheid. Ik ben ook erg trots dat we Cultural Ties hebben gelanceerd, een interactieve kaart die de levendige streetwear-scènes in zes Europese modesteden verkent, waaronder Amsterdam en Parijs. Gebaseerd op data van Zalando’s Trend Spotter tool, biedt Cultural Ties een gecureerde selectie van inspirerende content, zoals interviews met lokale mode experts, informatie over opkomende trends en verhalen over plekken waar verschillende streetwearstijlen ontdekt kunnen worden.”
Lees het hier volledige persbericht.