Zelfrijdende auto’s: risicovol of uitvinding van de eeuw?
De autobranche is al jaren actief innovatief. Het zal niet lang meer duren voordat er alleen nog maar hybride auto’s worden verkocht. Elektrisch rijden, het lijkt de voorloper van de zelfrijdende auto te gaan worden. ‘Een voertuig dat wordt bestuurd door een besturingssysteem dat in staat is om de wagen van het ene punt naar het andere punt te brengen zonder menselijke tussenkomst’ zoals Wikipedia het omschrijft. Met de eerste zelfrijdende auto’s op de markt is het tijd om de wereld van de door een besturingssysteem bestuurd voertuig in te duiken.
Volgens adviesbureau KPMG is Nederland het best voorbereidde land op het gebruik van autonome auto’s. Die conclusie trok het adviesbureau onder meer door het goede wegennet, de inzet voor innovatie, het aantal laadpalen en het testen van zelfrijdende voertuigen in de logistieke sector. De Nederlandse overheid lijkt nu al te vertrouwen op deze voertuigen. Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen kondigde zelfs al aan dat er een wettelijke wijziging gaat komen, welke het uitvoeren van tests eenvoudiger moet gaan maken. Nederland lijkt dus de meest vruchtbare grond te hebben voor het oogsten van zelfrijdende voertuigen.
Geld besparen
Goed, Nederland is dus hard op weg om in de toekomst volledig over te gaan op zelfrijdende auto’s. Maar, wat levert het op? Volgens de berekeningen van het KPMG kan het de maatschappij en de overheid 175 miljard euro opleveren. Dat geld vloeit voort uit de lagere CO2-uitstoot en minder files, ongelukken met de daarbij horende schade. Bij eventuele ongevallen kan op basis van data-analyse een forensisch onderzoek plaatvinden. Iets wat volgens het KPMG een betrouwbaarder beeld schetst van verklaringen van ooggetuigen.
Wie nu al in een autonoom voertuig wil rijden kan alleen terecht bij Tesla. Afhankelijk van welk model je kiest zal de prijs van een nieuwe zelfrijdende Tesla variëren tussen de €99.000 en €164.000. Dit jaar gaan Toyota en Lexus samen experimenteren met zelfrijdende auto’s. Inmiddels is er een prototype ontworpen, maar de verkoop ervan lijkt nog wel langer dan een jaar te kunnen gaan duren.
Risico’s
Zitten er dan geen risico’s aan? Je geeft immers toch jezelf over aan de technologie. Volgens Tesla zelf biedt de hardware in hun auto’s een aanzienlijk hoger veiligheidsniveau dan wanneer er een auto menselijk bestuurd wordt. Rondom de auto zitten tien camera’s en tig sensoren waardoor je veiligheid gewaarborgd lijkt. Lijkt, want het gevaar van je overgeven aan een soft- en hardwaresysteem is dat hackers op afstand het besturingssysteem over kunnen nemen. Eerder overkwam het automerken Nissan en Jeep al dat er een besturingssysteem werd gehackt. Daarnaast zal een zelfrijdende auto pas echt helemaal veilig zijn als je medeweggebruikers ook een autonoom voertuig hebben.
Het besturingssysteem van een zelfrijdende auto is een computer. En zoals elke computer zal ook het besturingssysteem wel eens een storing krijgen. Krijg je een storing op je werkcomputer tijdens werktijd, dan is dat vervelend. Gebeurt het terwijl je met 130 kilometer per uur op de A4 raast, heb je een groter probleem. De autoconcurrentie is enorm en in de race om overal maar de eerste mee te zijn wordt veiligheid af en toe nog een ondergeschoven kindje. De regelgeving voor auto’s is streng genoeg om te voorkomen dat onveilige auto’s de markt op gaan. Het lijkt voorlopig dus nog wel even te kunnen gaan duren voordat we allemaal met een zelfrijdende auto de weg op gaan.
Wat vindt de ANWB?
De ANWB ziet veel voordelen in het overstappen op zelfrijdende auto’s. Vooral de mogelijkheden die het biedt om het verkeer veiliger, schoner en comfortabeler te maken. Wel volgt de ANWB de ontwikkelingen omtrent het autonoom rijden op de voet. De bond is kritisch op het feit dat een bestuurder binnen enkele seconden moet kunnen ingrijpen bij een complexe verkeerssituatie.
Voor de ANWB staat voorop dat weggebruikers in vrijheid en met plezier onderweg kunnen zijn. Zij vinden dan ook dat in verschillende testen de gebruiker centraal moeten staan. Daarnaast zet de ANWB zich in voor betaalbare voertuigen waarbij het kan rekenen op standaard Europese regelgeving, een gebruiksvriendelijke werking, een goede uitleg over het systeem, goede verzekeringen en duidelijkheid over aansprakelijkheid.
Daarnaast zal de ANWB met een kritische blik de ontwikkelingen op het gebied van privacy volgen. ‘Een autonoom of zelfrijdende auto produceert continu enorme hoeveelheden (privacy-gevoelige) data die voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden.
De ANWB vindt dat de gebruiker keuzevrijheid moet hebben welke data wordt verzameld, met welk doel en wie toegang krijgt tot deze data’ schrijft het op haar website.