Zingeving vormt de kern van succesvol ondernemen
Goede business heeft betekenis

Zingeving vormt de kern van succesvol ondernemen

Redactie Baaz
Diep vanbinnen zoekt de mens naar zingeving en betekenis. Ondernemingen die dat ook nastreven zijn succesvoller dan bedrijven die dat niet doen. Baaz geeft je vier redenen waarom dat zo is.

Zingeving sleutel tot succes

​Doelen en betekenis vormen belangrijke sleutels tot een succesvolle business. De meeste succesvolle ondernemers ​kunnen immers precies uitleggen waarom ze iets bepaalds doen. Het hebben van heldere doelstellingen en betekenis is ook voor jou als ondernemer belangrijk. En wel om vier redenen.  

1. Een doel houdt je op de been

​Letterlijk. De neuroloog en psychiater Viktor Frankl schreef erover in zijn boek 'De Zin van het Bestaan'. Frankl overleefde tijdens de Tweede Wereldoorlog het concentratiekamp. Hem viel op dat zij die het overleefden niet per se sterk of de groot waren, maar wel een bepaalde betekenis en zin aan hun lijden toekenden. Het viel Frankl op dat de meeste doden in de maand januari vielen. Veel gevangen hadden impliciet besloten dat ze het niet nog een jaar  zouden kunnen volhouden en rekenden erop voor het einde van het jaar bevrijd te zijn. Toen die bevrijding uitbleef gaven ze het op en stierven. Frankl formuleerde het als volgt: 'Het zijn niet de omstandigheden die het leven ondraaglijk maken, maar een gebrek aan zingeving of betekenis. Wie weet waarom hij leeft, kan bijna alle omstandigheden verdragen.'

Hetzelfde principe is toepasbaar op een succesvolle onderneming. Een bedrijf van de grond krijgen duurt altijd langer, kost meer geld en levert minder op dan je aanvankelijk dacht. Doe je het alleen voor het geld, dan is het gemakkelijk om ermee op te houden zodra het moeilijk wordt. Geloof je echter echt in jezelf, dan ben je in staat uit een ander mentaal vaatje te tappen. Niet alleen leg je dan per definitie meer wilskracht aan de dag, je geniet ook van de reis en ben je in staat om te werken en pas op de lange termijn daar de vruchten van te plukken. 

2. Betekenis moedigt excelleren aan

Over het andere mentale vaatje gesproken. Als je je committeert aan de lange termijn en je drijfveer is sterk, dan stem je alles wat je onderneemt daarop af. Je bent consistent in je handelwijze. Opnieuw: je werkt niet voor het geld en de snelle exit, maar voor iets wat cruciaal is voor je einddoel. Dat betekent dat alles wat je doet even belangrijk is en een doel op zich wordt - vervulling van klantbehoeften, werving en selectie, de creatie van mooie producten. Dit leidt er automatisch toe dat je de lat hoogt legt voor kwaliteit.

3. Met betekenis verleid je teamleden 

Als je een meeslepend doel hebt en dat op de juiste manier weet te communiceren, dan creeer je automatisch een kring van gedreven betrokkenen om je business heen die zich voor honderd procent voor de zaak inzetten. Dit heeft vooral betrekking op de generatie van Millennials voor wie zingeving minstens zo belangrijk zo niet belangrijker is dan geldelijke beloning. Millennials worden niet voor niets een 'waardegedreven generatie' genoemd. 

4. Betekenis trekt klanten aan en behoudt ze

Het is een simpel ABC-tje: mensen zijn niet zozeer geinteresseerd in wat je doet, maar in waarom je iets doet. Net als je teamleden die zich eerder aan een betekenisvolle zaak committeren, zo zullen ook je klanten loyaler ten aanzien van jou en je bedrijf wanneer je business verder gaat dan alleen geld verdienen en hen aanspreekt op de bij alle mensen dieper liggende drijfveer 'ertoe te doen'. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie