Zo creëer je een expert roundup-blogpost

Zo creëer je een expert roundup-blogpost

Redactie Baaz

Met een expert round-up scoor je niet alleen op redelijke simpele wijze website traffic, maar geef je ook een boost aan je sociale activiteit. Groot pluspunt is dat je zelf maar 20 procent van de content hoeft te schrijven – de andere 80 procent doen de experts in jouw niche. Baaz geeft tips hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Wat is een expert roundup precies?

Een expert roundup is een verzameling interviews of citaten van gewichtige mensen in jouw niche. Iedereen die meedoet zou daadwerkelijk iets bij moeten dragen voor jouw lezers. Het meest effectief is om specifieke vragen te stellen waar eenvoudig een antwoord op is te geven. Lezers moeten naar aanleiding van de vraag benieuwd zijn naar het antwoord. Een roundup kan eigenlijk over elk onderwerp gaan.

Met een expert roundup kun je jezelf vestigen als bedrijf in de community rondom jouw niche. Doordat je de antwoorden van de experts liket, deelt en promoot, zijn zij geneigd jou ook een handje te helpen.

Hoe pak je het aan?

1. Vind de beste vraag

Het eerste dat je moet doen is uitvogelen op welk onderwerp met bijbehorende vraag je je gaat focussen. Probeer je te richten op een oplossing voor een bepaald probleem of andere tips en tricks.

2. Vind de juiste mensen

Je experts kunnen onder andere bestaan uit bloggers, marketeers en ondernemers. Hoe groter de namen zijn die je aantrekt, hoe groter het succes van je expert roundup waarschijnlijk is. Dat heeft voornamelijk te maken met hun sociale bereik.

3. Verzamel contactgegevens

Zet in een Excel-bestand alle contactgegevens van de beoogde experts die je maar kunt vinden: namen, e-mailadressen, social mediakanalen en persoonlijke en bedrijfswebsites.

4. Benader de experts

Nadat je alle contactgegevens hebt verzameld, is het tijd om ze te benaderen. Neem meerdere keren contact op met de experts die je in gedachten hebt. Je hoeft ze natuurlijk niet te stalken, maar een follow-up e-mail kan zomaar het verschil maken.

5. Compileer alles

Als je alle antwoorden in je mailbox hebt ontvangen, kun je alles verzamelen en tot een artikel samensmelten.
• De titel moet het aantal experts dat hebben meegedaan, de namen en het onderwerpen bevatten.
• In de introductie leg je uit wat het probleem is, waarom dat van belang is en hoe de experts je hielpen met het oplossen ervan. 
• Zorg voor een duidelijke navigatie die een duidelijk overzicht van de antwoorden biedt.
• Leg duidelijk uit wie de experts zijn aan de hand van een foto, een kleine bio en hun sociale media-kanalen.
• Het overgrote deel van de content bestaat uit hun antwoorden.
• Houd de conclusie beknopt en simpel. Geef een kleine samenvatting en een call-to-action zodat lezers een comment achterlaten.

6. Laat aan je experts weten wanneer het artikel online staat

Laat aan je experts weten dat het artikel online staat, zodat zij de content kunnen delen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie