Zo laat advocatenkantoor Osborne Clarke al 10 jaar een frisse wind waaien door de Zuidas
Het internationale fullservice advocatenkantoor Osborne Clarke markeert haar 10-jarig bestaan in Nederland. Sinds de oprichting onderscheidt het kantoor zich door een aanpak die afwijkt van de traditionele juridische praktijk. Die strategie werpt nog altijd zijn vruchten af. “We hebben het kompas destijds een tikje naar rechts gegeven en hierdoor een voorsprong weten te behalen en te behouden”, verklaart Jeroen Bedaux, één van de oprichters en Managing Partner van Osborne Clarke.
In tien jaar tijd groeide Osborne Clarke in Nederland van zeven naar meer dan tachtig advocaten, notarissen, fiscalisten en business support. Het is al tien jaar lang één van de snelstgroeiende kantoren in de branche. Het kantoor trok sinds de oprichting veelal jong talent aan. Ook maakte Osborne Clarke een strategische keuze door haar pijlen te richten op sectorspecialisaties, wat onder andere resulteerde in een groeiend clientèle van grote techbedrijven.
Volgens Jeroen Bedaux is de cultuur de drijvende factor voor de exponentiële groei die het kantoor doormaakt. “We investeren bovengemiddeld in een stimulerende cultuur en een goede werk-privébalans. Zo werken we bewust met een lagere urennorm dan andere kantoren, waardoor de werkdruk behapbaar blijft. Zo is iedereen tevreden op het werk en gelukkig thuis. En wat blijkt, mensen investeren ook nog eens bovenmatig in de relatie met cliënten. Hierdoor kennen we onze cliënten door en door, en spreken we dezelfde taal: wederzijds vertrouwen is de sleutel tot succes. Bedrijven willen geen ellenlange memo’s ontvangen, maar snel weten wat de kansen en risico's zijn. Daar passen wij onze werkwijze op aan.”
Cliëntrelatie wordt belangrijker dan inhoud
De komende tien jaar wil Osborne Clarke verder groeien. Dat technologische ontwikkelingen, zoals AI, een impact hebben op de business, erkent Johannes de Jong, Partner Financial Regulatory en bestuurder bij Osborne Clarke. Maar het kantoor verwacht niet dat deze ontwikkelingen de groei in de weg staan; wel dat de aard van de dienstverlening zal veranderen.
“Juridische kennis is een commodity geworden, en een deel van ons werk zal wegvallen door technologie. Daarom moedigen we onze mensen aan om hiermee te experimenteren en hebben we een eigen AI-tool in gebruik. De rol van de advocaat zal meer dienstverlenend worden en de advisering meer high end. Cliënten zullen niet meer bij ons komen om te weten wat de wetgeving bepaalt. De vraag is eerder: dit is onze situatie, wat betekent dit voor ons? Ik verwacht dat sectorkennis steeds belangrijker zal worden, en daarin onderscheiden we ons op een zeer krachtige manier.”
Advocatuur heeft wat ‘peper’ nodig
Onder invloed van technologische vooruitgang en een competitieve arbeidsmarkt, worden de advocatuur en het notariaat geconfronteerd met de noodzaak om zich aan te passen aan de toekomst. Dit vormt een uitdaging voor een sector die van oudsher bekend staat om zijn conservatieve karakter.
Om ook in de toekomst relevant te blijven, pleit Jeroen Bedaux voor een grotere betrokkenheid van jong talent. Hij benadrukt: "Hoewel de juridische wereld historisch gezien moeite heeft met verandering, vereisen actuele ontwikkelingen wel degelijk verandering. Het zou daarom goed zijn als jong talent meer ruimte krijgt, om zo wat ‘peper’ in ons vakgebied te brengen. Bij Osborne Clarke doen we dat bijvoorbeeld door mensen de kans te geven om op jonge leeftijd partner te worden. Zo geven we ruimte aan hun ambities en behouden we als kantoor onze hoge kwaliteit, authenticiteit en het innovatieve karakter, waardoor we ons onderscheiden in onze branche." Jeroen voegt hieraan toe: "Dit is een belofte die we niet alleen de afgelopen tien jaar hebben gedaan, maar ook eentje voor de toekomst. We zijn vastbesloten om jong talent te blijven ondersteunen en te stimuleren, zodat ons kantoor voortdurend voorop blijft lopen in een steeds veranderende juridische wereld."