Zo maak je als startende ondernemer een vliegende start
Marketing: De basis voor bereikbaarheid
Feit is: wanneer geen enkele klant van jouw bedrijf af weet, zal niemand bij jou kopen. Je moet dit principe vanaf het allereerste begin internaliseren. Het is daarom belangrijk dat je bij de start van jouw bedrijf aan marketing denkt. Hiermee zorg je ervoor dat je de volgende voordelen niet mis loopt:
- Groter bereik
- Meer klanten
- Meer bekendheid
- Hogere winsten
- Meetbare resultaten
Reclame is overal - op tv, op het internet en op straat. Als je om je heen kijkt, zie je overal het gebruik van verschillende marketingmaatregelen. Kijkers, gebruikers en voorbijgangers nemen ze meestal onbewust waar en onthouden ze later. Dat is dan ook het doel dat je dient na te streven.
Welke marketingmiddelen zijn geschikt voor oprichters?
Wie net een bedrijf heeft opgericht, heeft vaak maar een beperkt budget. Laat jezelf hierdoor niet tegenhouden. Het is het beste om een accountant te vinden en via hem te weten te komen welke financiële speelruimte je hebt.
Gelukkig zijn er veel reclamemedia die zowel goedkoop als in massa te produceren zijn:
1. de klassieker: promotionele artikelen
Elke klant houdt van ze en neemt ze graag mee naar huis: relatie geschenken. Dit zijn goedkope promotieartikelen zoals balpennen, snoepjes of tassen, die je kunt laten bedrukken met jouw logo. Hoe beter een product is, hoe langer jouw klanten het zullen gebruiken. Elke keer wanneer de tas gedragen wordt of er aantekeningen worden gemaakt met de balpen, zullen ze door het logo aan jouw bedrijf herinnerd worden.
2. bijna vergeten: Drukwerk
Flyers en brochures zijn zowel ideaal om klanten te informeren over het aanbod als jouw bedrijf. Zorg ervoor dat alle relevante informatie duidelijk zichtbaar is. Dit omvat bijvoorbeeld jouw naam, bedrijfsadres en een actueel telefoonnummer. Ben je opzoek naar mogelijke zakenpartners? Investeer dan in goede visitekaartjes.
3. altijd en overal: online adverteren
Je denkt waarschijnlijk dat online marketing erg duur is. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Begin met het bouwen van social media kanalen. Het gebruik van Facebook, Instagram en Twitter is bijvoorbeeld gratis. Het zal ook een jong publiek bereiken. Wanneer jouw beschikbare budget voldoende is, kun je jezelf verdiepen in SEO-maatregelen. Optimaliseer jouw homepage en maak het potentiële klanten gemakkelijk jouw bedrijf te vinden. Vergeet daarnaast Google niet! Deze zoekmachine wordt nog steeds het meest gebruikt. Daarom is het van belang, dat je bij relevante ´keywords´, ergens op pagina één te vinden bent. Dit zijn namelijk de websites die direct opvallen bij klanten.
Waarop moet je letten in je marketingstrategie?
Reclamemedia zijn slechts zo goed als hun toegevoegde waarde voor de gebruiker. Slogans die niets zeggen en inhoud die geen toegevoegde waarde bieden, leiden jouw bedrijf op de lange termijn niet naar jouw doel. Dus wat is belangrijk voor jou als starter?
Creëer waardevolle inhoud
Zeg zoveel als je nodig hebt om klanten te overtuigen. Je hoeft geen roman te schrijven - omdat niemand het zal lezen. Consumenten willen binnen enkele seconden op de hoogte zijn van de relevante feiten. De inhoud is daarom enorm belangrijk. Beperk jezelf tot de essentie:
- Waarom is jouw bedrijf beter beter dan de concurrentie?
- Wat zijn jouw Unique Selling Points?
- Welke producten bied je aan?
- Welke diensten bied je aan?
Probeer niet alleen op tekst te vertrouwen. Klanten laten zich graag verrassen. Maak bijvoorbeeld infographics of een video – zo informeer je niet alleen mensen, je stimuleert ook een aantal van hun zintuigen. Dit verhoogt de aandacht van de lezer of luisteraar.
De kwaliteit moet goed zijn
Wanneer je kiest voor promotionele artikelen, zorg er dan voor dat de producten van hoge kwaliteit zijn. Denk er daarbij aan dat wanneer deze langer mee gaan, ze ook langer in het geheugen van de gebruiker zullen blijven. Wanneer een tas binnen korte tijd uitelkaar scheurt of een balpen snel kapot gaat, dan bevordert dit alleen maar negatieve gedachten. Uw mogelijke klant zal zich alleen herinneren dat jouw producten niet nakomen wat ze beloven.
Wees creatief
Tegenwoordig wil niemand meer oninteressante advertenties zien. Dus je moet je jouw creativiteit de vrije loop laten. Overdrijf een beetje - maar wek geen wensen op die je niet kunt vervullen. Consumenten blijven tenslotte altijd verwachtingen hebben. Als je er niet aan voldoet, zal niemand meer van je kopen.
Gebruik alle middelen
Kies niet voor één marketingstrategie, maar vergroot jouw bereik en benader verschillende doelgroepen door gebruik te maken van drukwerk, promotionele artikelen èn online marketing.