Zo maak je een goede landingspagina
Meer klanten door goede landingspagina
Google AdWords-expert Perry Marshall en lead generation-expert Talor Zamir hebben jarenlang landingspagina's getest en vele miljoenen dollars uitgegeven aan advertenties. Hun methode voor het vergaren van meer business heeft zich volgens hen binnen allerlei verschillende bedrijven bewezen. Op Entrepreneur zetten ze uiteen hoe een goede landingspagina eruitziet.
- Header
De header, het stuk helemaal aan de bovenkant van je site, mag niet te veel ruimte innemen. Eigenlijk moet de header maar twee elementen bevatten: het logo van je bedrijf aan de linkerkant en een oproep tot actie, bijvoorbeeld een telefoonnummer met tekst, aan de rechterkant. Perry en Talor raden ondernemers aan om te kiezen voor iets als 'Bel nu voor een gratis offerte/consult'.
- Titel en subkop
De titel en subkop zijn een essentieel onderdeel van je landingspagina, omdat het de meest gelezen tekst op de pagina is. Ze bepalen voor een groot deel of potentiële klanten de rest van de pagina bekijken of direct weer weggaan. Volgens Talor en Perry is het belangrijk om je prospects in de ja-stand te zetten. Maak daarvoor gebruik van je usp's. Een goed format voor een sterke, activerende titel en subkop is: 'Wil je graag (voordeel 1, voordeel 2 en voordeel 3)? Bel ons dan nu voor een gratis ... of kom langs bij ons kantoor in ...'
- Video of afbeelding
Onder de kop en subkop, aan de linkerkant, kun je het beste een video of foto plaatsen. Erboven mag ook, dat lijkt voor de conversie weinig uit te maken. Kies een video uit die er professioneel uitziet en de sterke punten van jouw product of dienst onder de aandacht brengt. Die video mag niet te lang zijn; een minuut is zat. Als je voor een foto of afbeelding gaat, zorg er dan voor dat die relevant is. Denk bijvoorbeeld aan een foto van je tevreden werknemers of een visuele weergave van de voordelen die jouw bedrijf biedt.
- Hoofdtekst
Na je titel en subkop komt de tekst waarin je verder ingaat op wat jouw bedrijf te bieden heeft. De tekst moet inhoudelijk aansluiten op de titel en subkop. De meeste mensen lezen deze tekst niet helemaal, maar scannen 'm alleen. Een paar korte alinea's en drie tot vijf bulletpoints is daarom meer dan genoeg. Wees hier kort maar krachtig en leg de focus op je usp's.
- Contactpagina
Niet iedereen die op je landingspagina komt, heeft zin om je bedrijf te bellen. Voor die mensen moet je een contactpagina hebben waarop ze hun informatie in kunnen vullen. Ook hier is het van belang om te benadrukken waarom ze contact met je op moeten nemen. Vraag alleen om gegevens die je echt nodig hebt, zoals hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Je kunt ook een veld toevoegen waarin prospects eventuele opmerkingen kwijt kunnen.
- Bewijsmateriaal
Na de contactpagina plaats je informatie waaruit blijkt dat jij een geloofwaardige ondernemer bent die te vertrouwen is. Dat kun je het beste doen in de vorm van video's of geluidsopnames van tevreden klanten. Als dat niet gaat, is een tekst met foto ook goed. Hoe specifieker die tevreden klanten zijn en hoe beter ze jouw usp's overbrengen, hoe beter. Er zijn ook andere opties om je geloofwaardigheid te benadrukken. Zo kun je ook kiezen voor prijzen die je bedrijf heeft gewonnen of voor logo's van bekende klanten of van (vak)media die over je bedrijf schreven.
- Nog meer actie
Roep onderaan de landingspagina ook op tot actie en zet er opnieuw het telefoonnummer van je zaak neer, zodat potentiële klanten niet hoeven te scrollen om je nummer te vinden. Herinner ze er nogmaals aan wat de voordelen zijn als ze jouw bedrijf inschakelen.
- Voeg kleine links toe
Talor en Perry zouden het liefst geen links op een landingspagina plaatsen, omdat ze willen dat bezoekers niet afgeleid worden. Maar als je op Google adverteert, moet je daar wel rekening mee houden en je aan de regels van de zoekmachine houden. En dus moeten er wel een paar links staan, bijvoorbeeld naar je privacybeleid, je voorwaarden en een pagina met de contactgegevens van je bedrijf. Kies voor een heel klein lettertype en zet de links helemaal onderaan je landingspagina.