zorgverleners voeren strijd met emoties in hun werk
Zorgverleners voeren dagelijks strijd met emoties in hun werk

zorgverleners voeren strijd met emoties in hun werk

Redactie Baaz

“Hoe kun je iemand troosten als je zelf getroost moet worden?”, zegt een van de artsen in het aangrijpende boek Als de dokter huilt. Het citaat is exemplarisch voor de strijd met emoties die artsen en andere zorgverleners dagelijks ervaren in hun werk. Door middel van openhartige interviews met artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners wordt de lezer meegenomen in de intieme momenten van kwetsbaarheid en kracht van deze professionals. Dit bijzondere werk werpt licht op de vaak verborgen emoties van zorgverleners.

Het boek Als de dokter huilt biedt een zeldzaam kijkje in de innerlijke wereld van zorgverleners, van huisartsen tot psychologen en van chirurgen tot verpleegkundigen. Het boek belicht de emotionele impact van het werk in de gezondheidszorg. Het boek bevat zevenentwintig interviews met zorgverleners en toont de worstelingen die zorgverleners meemaken wanneer ze geconfronteerd worden met verlies en falen, maar ook met momenten van onbeschrijfelijke vreugde. Het is een boek dat niet alleen de zorgprofessionals zelf zal aanspreken, maar ook een breder publiek zal inspireren en informeren over de menselijke kant van de geneeskunde.


Het moest maar eens klaar zijn

De emotionele belasting die zorgverleners ervaren, is een onderwerp dat vaak onderbelicht blijft. Dit boek breekt die stilte. Een aangrijpend verhaal komt bijvoorbeeld van Ylse Plat, GZ-psycholoog en systeemtherapeut. “Mijn eigen verdriet vond ik soms ‘wel genoeg’ en het ‘moest maar eens klaar zijn’. Dat lukte natuurlijk niet.” Dit citaat weerspiegelt de voortdurende strijd die zorgverleners hebben om hun eigen emoties een plaats te geven, terwijl ze tegelijkertijd de emoties van anderen ondersteunen.


Troosten en getroost worden

Het boek toont ook de realiteit van de medische wereld waarin sommige gebeurtenissen zo zwaar wegen dat ze blijvende littekens achterlaten. Herman Mencke, gepensioneerd orthopedisch chirurg, stelt de vraag: “Hoe kun je iemand troosten als je zelf getroost moet worden?” Zijn woorden raken de kern van het probleem: zorgverleners worden vaak verwacht onwankelbaar te zijn, terwijl ze zelf ook mensen zijn die steun nodig hebben.

Een ander krachtig verhaal is dat van een kinderoncoloog die spreekt over de onvermijdelijke momenten van verlies en verdriet. “In de periode vlak voor het overlijden van een patiënt was de moeizame band met zijn vader op een bijzondere manier hersteld. Ik heb vaak een brok in mijn keel gevoeld,” deelt hij. Dit benadrukt hoe diep de relaties tussen zorgverleners en hun patiënten kunnen gaan en hoe deze relaties hen zelfs op een persoonlijk niveau kunnen veranderen.


Nieuwe generatie staat meer open voor emoties

Het boek gaat verder dan alleen het belichten van de emotionele uitdagingen; het biedt ook inzichten in de manieren waarop zorgverleners met deze uitdagingen omgaan. Uit het boek blijkt bovendien dat een nieuwe generatie artsen en andere zorgverleners anders omgaat met emoties. Traditioneel waren emoties taboe: een arts mocht niet huilen. Een nieuwe generatie staat veel meer open voor emoties. In deze tijd zijn zorgverleners eerder bereid om hun emoties te tonen, en ze staan ook meer open voor de emoties van patiënten. 


Achtergrond van de auteurs

Als de dokter huilt is geschreven door drie jonge vrouwen. Nisa Ertugrul, Ilse Hofman en Febe Deden waren zeventien toen ze hun gelijknamige profielwerkstuk schreven. Voor dit boek hebben ze hun bekroonde werkstuk herzien en uitgebreid. Hun nieuwsgierigheid naar de emoties van zorgverleners leidde tot diepgaande interviews die de basis vormden voor dit boek. Met hun frisse blik en vastberadenheid hebben zij een werk gecreëerd dat zowel ontroert als inspireert. Het voorwoord is geschreven door Mieke Kerkhof, een ervaren gynaecoloog, die de jonge auteurs prijst om hun gedrevenheid en empathie.


Beschikbaarheid

De boekpresentatie van Als de dokter huilt vindt plaats in het Universitair Medisch Centrum Groningen op 26 september 2024. Het boek is vanaf die dag ook verkrijgbaar in de boekhandel en online via de website van Uitgeverij Haystack

Als de dokter huilt - Artsen en andere zorgverleners over emoties binnen de medische wereld - ISBN  9789461266316 - 25,- euro - 176 pag

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie