‘Duurzaam én winstgevend ondernemen, het kan best’

‘Duurzaam én winstgevend ondernemen, het kan best’

Redactie Baaz

Je hoeft geen stichting zonder winstoogmerk te zijn om je vol in te zetten voor een leefbare planeet. In negen jaar tijd groeide Too Good To Go tot een van de belangrijkste spelers in de strijd tegen voedselverspilling. Geertje Zeegers leidt de Nederlandse en Belgische tak van het bedrijf. We spreken haar over haar visie en ambities.

Tekst: Marijn Ruhaak

Van onverkochte broden bij de bakker tot vergane groenten in de koelkast thuis, elke dag verdwijnt er heel wat voedsel in de kliko. In de hele voedselketen wordt jaarlijks zo’n 2 miljard kilo voedsel verspild. Dat is gemiddeld ruim honderd kilo per Nederlander. Honderd kilo te veel als het aan Geertje ligt, want het weggooien van voedsel betekent de verspilling van hulpbronnen en emissies. ‘Voedselverspilling heeft een enorme impact op het klimaat’, legt ze uit. Het produceren en transporteren van voedsel zorgt voor de uitstoot van veel broeikasgassen en ook de afvalverwerking heeft zo zijn impact op het milieu’, vertelt Geertje. ‘Ik zie het als mijn missie om die impact te verkleinen.’

Consument, ondernemer, planeet

Als Country Director van Too Good To Go probeert Geertje zoveel mogelijk ‘afgedankt’ voedsel te redden, zodat het niet in de afvalemmer belandt. Via de app kunnen consumenten een verrassingspakket met voedsel dat anders zou worden weggegooid, tegen een lage prijs afhalen bij restaurants of winkels. Een win-win-winsituatie, zegt Geertje. ‘De consument bespaart op zijn boodschappen, de ondernemer genereert omzet met producten die hij anders moet afvoeren en de planeet wordt er beter van.’ Of het niet beter zou zijn om de overproductie aan banden te leggen? ‘Ja’, denkt Geertje. ‘Aan de productiekant moet zeker wat verbeteren, maar als voedselverkopende organisatie is het heel lastig om de verspilling naar nul te brengen. Je zou dan lege schappen moeten accepteren of een zeer beperkt assortiment. Bovendien is verkoop afhankelijk van veel factoren die zich niet altijd even makkelijk laten voorspellen. Denk maar een bakker’, legt Geertje uit. ‘Op een regenachtige dag blijft hij met veel meer broden zitten dan op een dag dat iedereen graag naar buiten gaat.’

‘We zien dat Nederlanders graag bijdragen aan het tegengaan van de voedselverspilling’ 

Gat in de markt

In 2015 werd Too Good To Go gelanceerd in Denemarken. Sinds januari 2018 kunnen ook Nederlanders een tasje reserveren via de app. Dat doen er inmiddels een heleboel. Met ruim 4 miljoen geregistreerde gebruikers werden al bijna 25 miljoen maaltijden gered. Ondertussen sloten zich meer dan 16.000 partners en ondernemers aan, variërend van lokale restaurants tot grote supermarkten en hotelketens. ‘De groei gaat heel organisch’, vertelt Geertje die geen stevig marketingoffensief nodig heeft. ‘We zien dat Nederlanders graag bijdragen aan het tegengaan van de voedselverspilling.’ Ook aan de aanbodkant laten de grafieken positieve cijfers zien. Hoewel Nederland geen wetgeving heeft omtrent voedselverspilling, doen steeds meer ondernemers mee.

Financiële prikkel

Geertje is realistisch genoeg om te weten dat mensen niet alleen uit duurzaamheidsoverwegingen Too Good To Go gebruiken. ‘Natuurlijk gaat het ook om geld’, geeft ze direct toe. ‘Nederlanders houden van koopjes en ze vinden het leuk dat het elke keer een verrassing is wat er in het tasje zit. Dat kerstpakkettengevoel doet het heel goed in ons land.’ Ook voor bedrijven is er een financiële prikkel. Hoewel ze slechts een fractie van de oorspronkelijke verkoopprijs krijgen, verdienen ze toch nog wat met de producten die ze anders, soms tegen betaling, moeten afvoeren. ‘Bovendien bereiken ze via Too Good To Go een nieuwe doelgroep die in de toekomst misschien wel vaker komt winkelen.’ Hoe Geertje het vindt dat niet alle deelnemers meedoen vanuit de duurzame visie waarmee zijzelf elke dag aan het werk gaat? ‘Dat vind ik helemaal prima. Het maakt mij niet uit waarom je meedoet, als je maar meedoet. Met elk pakket wordt er eten maar gered en dat is het belangrijkste.’ 

‘Met alleen een initiatief ga je de wereld niet redden’

Gezond en winstgevend bedrijf

De sterke visie en duurzame missie klinken door in alles wat Geertje doet. Dat Too Good To Go een winstgevend bedrijf is, ziet ze als een groot voordeel. ‘Met alleen een initiatief ga je de wereld niet redden’, concludeert ze. ‘Begrijp me niet verkeerd, ik juich elk initiatief tegen voedselverspilling toe. Maar om echt verandering te bewerkstelligen moet je op grote schaal opereren.’ Schaalbaarheid is precies waarmee de verspillingsorganisatie zich als duurzame speler onderscheidt. Anders dan stichtingen en goede doelen, heeft het bedrijf een winstoogmerk. Het voordeel? ‘We kunnen ons volledig richten op toekomstige groei en productontwikkeling om impact te maken in lijn met onze missie: voedsel redden. Op die manier lukt het ons om snel te groeien en steeds meer consumenten en bedrijven aan boord te krijgen.’

Too Good To Go is het bewijs dat winstgevend ondernemen en een sociale koers varen prima hand in hand kunnen gaan. De winst die het bedrijf maakt, geeft Too Good To Go de tijd en middelen om het platform verder te ontwikkelen om ook eerder en later in de keten verspilling tegen te gaan. Zo is er sinds november 2022 een bezorgservice waarmee consumenten rechtstreeks bij de producenten Magic Pakketten kunnen met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten. ‘Ook lanceerden we een kijk-, ruik- en proeflogo. Daarmee willen we mensen stimuleren om hun zintuigen te gebruiken in plaats van gedachteloos op de houdbaarheidsdatum af te gaan. Afgezien van vers vlees en vis dat een “te gebruikten tot” datum draagt, is het meeste voedsel dat de “ten minste houdbaar tot” datum heeft overschreden, vaak nog veilig om te consumeren. Dit kun je zelf beoordelen door je zintuigen te gebruiken: kijken, ruiken, proeven.’

Too Good To Go Platform

Het meest trots is Geertje op de gloednieuwe tool waarvoor ze al haar ervaring op het gebied van tech en AI volop kan inzetten. ‘Ik heb 15 jaar in de AI Consultancy gewerkt’, vertelt ze. ‘Dat ik die kennis kan combineren met mijn liefde voor een leefbare planeet, vind ik fantastisch.’ De nieuwe tool, het Too Good To Go Platform, helpt winkeliers om hun voorraadbeheer te optimaliseren en daarmee verspilling te reduceren. Dat werkt zo: ‘Met een door AI-gedreven app zien medewerkers welke producten ze moeten afprijzen. Tot nu toe doen winkels dat vaak handmatig per schap, waardoor winkelmedewerkers uren verspillen met het zoeken naar en het handmatig afprijzen van producten met een korte houdbaarheidsdatum. Onze tool werkt veel gerichter. Het algoritme houdt bijvoorbeeld rekening met de regio waarin je zit en het weer wanneer dat invloed heeft op de verkoop.’ Wat dat oplevert? ‘Gemiddeld één uur tijd per medewerker per dag én minder verspilde voedingswaren’, zegt Geertje.  ‘

‘Twee keer per week hebben we restjeslunch’

Duurzame bedrijfsvoering

Met elke geredde maaltijd, wordt de wereld een beetje beter. Maar hoe duurzaam opereert Too Good To Go zelf? ‘We zijn B Corp gecertificeerd en doen er alles aan om ons steentje bij te dragen’, verzekert Geertje. ‘Medewerkers komen met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor. Als zij de straat op gaan om nieuwe winkels aan te sluiten, doen zij dat in duurzame jacks en met duurzame backpacks.’ Een bloemetje op de verjaardag is er niet bij. ‘We geven een plant die veel langer blijft staan’, verklaart Geertje. Van weggooien is er sowieso geen sprake op het kantoor van Too Good To Go. ‘Twee dagen per week hebben we ‘restjeslunch’ zodat de koelkast aan het einde van de week leeg is. Wat overblijft, nemen medewerkers mee naar huis.’ Blijft er toch iets liggen? Dan heeft Geertje nog een laatste troef: ‘Een van onze medewerkers heeft een varken Knorrie. Die zorgt dat de laatste kruimel opgegeten wordt.’

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie