Unieke propositie voor succesvolle ondernemers: Deze kansen biedt Visma bedrijven die het overneemt

Unieke propositie voor succesvolle ondernemers: Deze kansen biedt Visma bedrijven die het overneemt

Redactie Baaz

Visma is een groep van moderne technologiebedrijven die organisaties uit het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs en de zorg helpen met het vereenvoudigen en automatiseren van administratieve, bedrijfskritieke processen. Alleen al in Nederland gaat het om meer dan 30 bedrijven die de afgelopen jaren zijn toegetreden tot de Visma-groep. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van bedrijven die Visma overneemt? En wat zijn de belangrijkste argumenten voor ondernemers om hun bedrijf onder te brengen bij de Visma-familie? We gingen hierover in gesprek met Marijn van Baar en Heiko Bonenkamp, respectievelijk M&A Director en Business Area Director bij Visma.

Visma helpt bedrijven die de start-up-fase zijn ontstegen en verder willen groeien

Alleen al in 2023 nam Visma 8 bedrijven over in de Benelux en is het aantal bedrijven dat onderdeel uitmaakt van de Visma-familie in deze markt gestegen tot meer dan 50. Wereldwijd gaat het zelfs om een kleine 200 bedrijven. Wat is de gedachte achter al deze overnames? En wat typeert en bindt deze bedrijven? Marijn: ‘Visma is een groep van gezonde, groeiende softwarebedrijven die met hun producten bedrijfskritieke processen van klanten vereenvoudigen en automatiseren. SaaS-oplossingen voeren de boventoon en zorgen voor meer dan 85% van de omzet van de Visma-groep. We hebben een stevige basis in de accountancy. Rondom die kern zijn we een ecosysteem gaan bouwen met oplossingen voor processen zoals procurement en invoicing. De laatste jaren heeft Visma ook een belangrijke positie verworven binnen het HR-domein. Denk hierbij aan payrolling, maar ook aan performance management, recruitment en learning management. Daarnaast richt een aantal Visma-bedrijven zich op primaire processen binnen verticals als de zorg, het onderwijs en de overheid. Met name de zorg is een enorme markt waarbinnen digitalisering een grote rol speelt. Willen we de zorg toekomstbestendig maken, dan zullen we de administratieve last naar beneden moeten brengen. Dat kan door, waar mogelijk, processen te automatiseren. Daar willen we graag onze verantwoordelijkheid in nemen. De recente overname van Zorgdomein is daarvan een goed voorbeeld.’

De expansie van Visma kent voorlopig nog geen einde. Ook de komende jaren wil het van oorsprong Noorse bedrijf zijn voetafdruk verder verstevigen in diverse markten, vertelt Marijn. ‘We zijn nadrukkelijk op zoek naar bedrijven die ons ecosysteem kunnen versterken. Onze filosofie is dat we door het creëren van slimme samenwerking en synergie tussen bedrijven klanten zo compleet mogelijk kunnen ontzorgen. In principe hebben bedrijven die Visma overneemt al een bewezen product en go-to-market-strategie. We kijken daarbij dus niet naar start-ups, maar juist naar bedrijven die de start-up fase zijn ontgroeid, al een gezonde omzet hebben van een paar miljoen en idealiter ook al wat rendement. Kortom, volwassen bedrijven die zich aan het begin van de scale-upfase bevinden en op zoek zijn naar de volgende stap. Daar helpen we ze graag bij.’

Ook na overname door Visma behouden bedrijven hun autonomie

Visma hanteert volgens Marijn een fundamenteel andere overnamestrategie dan andere bedrijven die aan strategische overnames doen. ‘Uniek aan onze strategie is dat een bedrijf dat we overnemen altijd onder zijn eigen naam kan blijven bestaan, en autonoom zijn eigen koers kan blijven varen. Met behoud van eigen identiteit en cultuur. De bedrijven zelf verdwijnen niet. En de software die ze maken wordt niet vervangen of opgeslokt door andere Visma-producten, bijvoorbeeld om ze vanuit één suite aan te bieden aan klanten, zoals je bij andere overnemende partijen wel vaak ziet. Bij ons is het tegenovergestelde het geval: Visma is georganiseerd rondom de bedrijven heen en is er om bedrijven te helpen een betere versie van zichzelf te worden. We stellen expertise en resources ter beschikking om het bedrijf naar de volgende fase te brengen. Anders dan private equity en financiële investeerders hebben wij nadrukkelijk geen exitstrategie voor de bedrijven die we overnemen. We hebben een duidelijke lange termijn-focus en dat geeft ondernemers een veilig gevoel. Het overgrote deel van ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht aan Visma werkt ook nog steeds bij het bedrijf of heeft een nieuwe rol gevonden binnen de organisatie.’

Profiteren van de lessons learned van andere Visma-bedrijven

Iemand die daarover kan meepraten is Heiko Bonenkamp, inmiddels Business Area Director bij Visma. In 2018 koos hij er als CEO van ProActive voor om zich met zijn bedrijf aan te sluiten bij Visma. ‘In 2018 was er sprake van een flinke consolidatiegolf in de IT-markt.’ vertelt Heiko. ‘Ik wilde met ProActive graag de samenwerking opzoeken met een ander bedrijf om sterker te staan ten opzichte van de concurrentie. Het feit dat Visma bedrijven die het overneemt in hun waarde laat, met behoud van eigen cultuur en mensen, sprak mij enorm aan en deed mijn compagnons en mijzelf besluiten ProActive aan Visma te verkopen.’

Veel van de Visma-bedrijven hebben te maken, of te maken gehad met dezelfde uitdagingen als ProActive, vertelt Heiko. ‘ProActive heeft altijd al SaaS-software geleverd, maar dankzij de hulp van Visma hebben we echt de stap van de private naar de public cloud kunnen zetten. Het mooie aan zo’n grote familie van softwarebedrijven is dat Visma op allerlei terreinen kennis opdoet en dus ook kan benchmarken: welke business- of prijsmodellen werken wel of niet voor welk segment in een bepaalde markt? En alleen in Nederland of ook daarbuiten? Elk bedrijf maakt weleens de verkeerde keuzes daarin, maar daar kunnen we als Visma wel van leren, zodat bedrijven niet dezelfde fouten maken. Zo krijg je als nieuw overgenomen bedrijf ook toegang tot een peer-groep van soortgelijke bedrijven die jouw markt en producten goed kennen, zodat je kunt sparren en van elkaars ervaringen kunt leren. Alleen al door kennisdeling op een goede manier te faciliteren, helpt Visma zijn bedrijven op een goede manier vooruit.’

Heiko is niet meer werkzaam bij ProActive zelf, maar kon zich op professioneel vlak doorontwikkelen tot Business Area Director bij Visma zelf. In die rol komt Heiko bij veel bedrijven over de vloer om met hen te sparren over strategie. Ook zit hij in de advisory board van verschillende bedrijven. ‘Zo’n advisory board gaat meestal zo’n vier à vijf keer per jaar in gesprek over de strategie van het bedrijf.’ vertelt Heiko. ‘Deze bestaat uit zo’n drie tot vijf adviseurs die werken bij Visma of een van de Visma-bedrijven, ieder met andere competenties die worden gezocht bij wat het bedrijf kan gebruiken om een volgende stap te zetten. Als adviseur moet je het Management Team van het bedrijf kunnen uitdagen met het bepalen van de juiste strategische doelen en de weg om die doelen te bereiken. Ik vind het heel leuk om de expertise die ik heb opgebouwd bij ProActive te kunnen inzetten bij soortgelijke bedrijven. Dat houdt mezelf ook scherp. Ik zit ook regelmatig samen met Marijn aan tafel met overnamekandidaten, zodat ik mijn ervaringen kan delen.’

Extra resources en een hoge security-standaard

Behalve dat nieuwe Visma-bedrijven profiteren van de lessons learned van alle andere Visma-bedrijven, biedt Visma ook extra resources om zijn bedrijven verder te helpen. Marijn: ‘Visma heeft zo’n 2.500 developers in dienst op nearshore locaties in onder andere Roemenië en Portugal, die ook beschikbaar zijn voor de Visma-bedrijven en kunnen helpen bij het (door)ontwikkelen van software. In de krappe arbeidsmarkt van vandaag de dag maken veel bedrijven daar dankbaar gebruik van.’ Hetzelfde geldt volgens Heiko ook voor het security-programma van Visma. ‘Visma hanteert een hoge security-standaard voor zijn bedrijven en hun softwareproducten. Als je die hoge standaard als pas overgenomen bedrijf nog niet hebt - wat best logisch is - helpt Visma je die hoge lat te halen met een uitgebreid security-programma en hulp vanuit het security operation center.’ Marijn vult aan: ‘Je ziet dat bedrijven die security-normen en onze hulp om die te halen als erg prettig ervaren. Sterker nog: ze gebruiken de hoge security-standaard als selling point naar hun klanten.’

Gestaag verder groeien in 2024

In 2024 hoopt Visma gestaag verder te groeien. Meer overnames liggen dus in het verschiet. Marijn: ‘Als we net zo veel bedrijven kunnen toevoegen aan ons ecosysteem als in 2023, dan hebben we het goed gedaan. Ik zie nog voldoende mogelijkheden. Ook merk ik dat de recente overnames een aanzuigende werking hebben op bedrijven die zich bij ons willen aansluiten. Wil je jouw softwarebedrijf een mooie toekomst geven met behoud van identiteit én in een constante lijn laten groeien? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.’

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie