10 manieren om te bouwen aan een expertstatus
Wil je jezelf of je bedrijf sterker positioneren als dé expert of kennisleider in je vakgebied? Dan is dat vaak een flinke uitdaging. Want rond roepen dat je de expert op een bepaald vlak bent, dat werkt maar matig. Maar wat werkt dan wel en hoe kun je je expertise in de markt zetten?
Hieronder volgen 10 marketingmiddelen die zich heel goed lenen voor het laten groeien van een status als expert of kennisleider.
De website
Start altijd met marketingmiddelen die je volledige regie bieden. Dat is je basis. Dat begint met je website. Daar bepaal je zelf welke content je wanneer publiceert, maar vooral hoe je jouw bezoekers door de inhoud heen stuurt. Zorg in ieder geval dat je expertise perfect zichtbaar is op de homepage, maar zeker ook op de over mij/over ons pagina en op de contactpagina. Dit zijn pagina’s die relatief veel bekeken worden. Wil je jezelf als auteur of spreker in de markt zetten, voeg dan zeker een spreker pagina of een auteurspagina toe aan je website.
Blog & organische vindbaarheid
Een blog is een essentieel onderdeel op je website als je aan een expertstatus bouwt. Door daar kennis te delen geef je bezoekers van je website de bevestiging dat ze met een expert te maken hebben. Bovendien is een blog bijna onmisbaar als je goed vindbaar wilt worden in zoekmachines. Met een interne structuur van je blogartikelen maak je zoekmachines duidelijk waar je website over gaat. Daarnaast kun je ieder artikel optimaliseren voor vindbaarheid voor relevante zoekopdrachten. Een effectief blog vraagt wel om een gerichte contentstrategie.
Nieuwsbrief & e-mailmarketing
Met e-mailmarketing werk je aan een eigen mailinglijst waardoor mensen je beter leren kennen. Ze kunnen gaandeweg proeven van je expertise en kennismaken met je commerciële aanbod. Maar een goede, gerichte lijst met abonnees opbouwen vraagt tijd en consistentie. Bedenk daarbij dat de kwaliteit van je mailinglijst belangrijker is dan het aantal abonnees. Liever 1000 abonnees waarvan een groot deel je mails ook echt leest en klikt op de inhoud dan een veel grotere lijst waarvan het merendeel mogelijk weinig interesse heeft en niet eens echt tot je doelgroep behoort.
Webinars en trainingen
Webinars en (online) trainingen vormen een ultieme kennisproeverij. Daarnaast kun je ze inzetten om je nieuwsbrief lijst te laten groeien of als onderdeel van een salesfunnel. Webinars kun je aanbieden via social media, maar dan heb je minder regie. Vaak is het beter om te investeren in een abonnement op webinar software. Die biedt meer mogelijkheden, zoals herinneringsmails vooraf, mails achteraf, een koppeling met je nieuwsbrief, gerichte interactie en een verkoopgerichte call-to-action.
Podcast
Inmiddels luistert meer dan de helft van de volwassen Nederlanders naar podcasts. Podcasts zijn een uitstekende manier om mensen meer bij jou en je expertise te betrekken. Bovendien leent een podcast zich goed voor diepgang. Vaak zie je dat een expert of bedrijf een wekelijkse of tweewekelijkse podcast maakt. Maar dat vraagt een langdurige inspanning. Je hebt echter ook de optie om een afgebakende reeks podcasts te maken over een specifiek onderwerp dat kenmerkend is voor je expertise. Daarmee kun je het middel wel inzetten, maar vervolgens eerst kijken wat het je oplevert.
Social media marketing
Social media helpen je om een groter publiek te bereiken en om mensen op je website of nieuwsbrief te wijzen. Daarvoor hoef je gelukkig niet overal zichtbaar te zijn. Kies liever een primair platform waar je intensief actief bent en jouw doelgroep open staat voor je verhaal. En voeg daar een of twee andere sociale media aan toe, waar je een basis aanwezigheid hebt. Veel experts en kennis leiders grijpen bijna automatisch naar LinkedIn als primair platform. Maar afhankelijk van je vakgebied, je doelgroep én de boodschap die je hebt kunnen andere platformen effectiever zijn dan LinkedIn.
YouTube kanaal
YouTube is een belangrijke zoekmachine en als jouw kennis zich goed leent voor video of als je toch al video’s hebt of maakt dan biedt een eigen kanaal op YouTube veel mogelijkheden. Wel kan het lang duren voor je hier echt een toename van kijkers en abonnees ziet. Het vraagt om een lange adem en een consistente en doordachte strategie.
Gastbloggen om een breder publiek te bereiken
Met gastblogs op andere websites vergroot je je zichtbaarheid en boor je een nieuw publiek aan. Bovendien profiteer je van de status van de gast website. Kijk altijd kritisch wat je als gastblog publiceert en waar je dat doet. Bepaalde content wil je liever op je eigen site houden, omdat je daar uiteindelijk toch meer regie hebt en vaak ook meer mogelijkheden om de lezer te wijzen op je commerciële aanbod of weggever.
Optreden als gast
In het verlengde van gastbloggen heb je de optie om te gast zijn bij andermans podcast, video of evenement. Net als bij een gastblog krijg je een podium om kennis te delen met een nieuw publiek. Voor je besluit om zelf een podcast of YouTube kanaal te starten of om een evenement te organiseren, kan het goed zijn om eerst te kijken of het niet effectiever en efficiënter is om elders gast te zijn.
PR
Aanwezig zijn in media en gevraagd worden om commentaar te geven is voor veel experts en kennisleiders een wens. Dat vraagt om voorbereiding en om een duidelijke onderbouwing van je expertise. Een redacteur wil exact weten welke waarde je kan bieden, dus zorg dat dit duidelijk blijkt uit je website en uit je LinkedIn profiel. Een andere optie is om een brief of opiniestuk in te sturen. Daarmee laat je aan een groot publiek én een redactie zien wat je in huis hebt.
Kies niet te veel marketingmiddelen
Je kunt je expertstatus dus op veel manieren tonen en vergroten, maar dat kost veel tijd en inspanning. Kies daarom voor een beperkt aantal middelen. Denk aan drie tot vijf afhankelijk van de ondersteuning en budget die je tot je beschikking hebt. Maak idealiter een mix van eigen middelen waar je 100% regie hebt, zoals je website, blog, nieuwsbrief, webinars of podcast. En combineer dat met externe middelen waar je minder regie hebt, zoals gastbloggen, social media, PR of een YouTube kanaal. Die laatste helpen je om een groter bereik te realiseren.