3 realistische nieuwjaarsvoornemens voor ondernemers
Het jaar loopt tot zijn eind, dus wordt het tijd om zowel terug als vooruit te blikken. Terugkijkend op 2021 worden de nieuwe voornemens vastgesteld en wil je als ondernemer het beste uit je bedrijf halen. Deze drie voornemens helpen jou en je bedrijf niet alleen vooruit, maar zijn bovendien effectief na te leven.
1. Stel grenzen vast
Taken raken nooit op, maar energie en concentratie wel. Aan jou de taak om een duidelijk doel te stellen voor het aantal uur dat jij en je werknemers werken. Zonder duidelijke afspraken en grenzen gaan mensen overwerken, waardoor stress en vermoeidheid optreden. Door stress en vermoeidheid gaat de productiviteit naar beneden en worden opdrachten onvoldoende afgerond. Ook wanneer je er zelf niet in slaagt om een maximaal 40 uur per week te werken, is het limiteren van het aantal werkuren onder werknemers een waardige investering.
2. Volg de 1/50 regel
In plaats van de oude 20/80 regel raden we aan om de 1/50 regel uit te voeren. Kies een dag van de week uit waar drie tot vier uur lang hard gewerkt kan worden. Zet de telefoon uit en negeer de mail. In deze drie tot vier uur is het de bedoeling om een flinke sprint te maken in uitvoerende werkzaamheden: 1 procent van de week te gebruiken voor 50 procent van het werk. Denk hier aan taken waar een volledige concentratie voor nodig is. Voer je de werkwijze door onder werknemers, dan merk je gauw vooruitgang. Googel maar eens op het SCRUM-principe.
3. Wees dankbaar
Elk klein bedrijf moet ergens beginnen. Ooit was je enthousiast over elke verkoop. Dankbaar dat je de huur van het kantoor kon betalen of je leveranciers niet te lang hoefde te laten wachten. Al deze mijlpalen hadden betekenis. Nu, enkele jaren later, kunnen veel van die vroege mijlpalen als vanzelfsprekend worden beschouwd. Maar als je merkt dat je dagelijks verstrikt raakt in het runnen van een bedrijf, stop dan en denk na over hoe ver je bent gekomen en hoe ver je kunt gaan. 'Eyes on the prize': concentreer je op de groei van jouw bedrijf.