3 vragen aan Dario Bassetti, CMO Berlin Packaging EMEA
Het Amerikaanse Berlin Packaging is sinds 1898 een wereldwijde leverancier van glazen, kunststof en metalen verpakkingen en sluitsystemen. Sinds de overname van Bruni Glass (2016) is de verpakkingsexpert ook actief in Europa. Vijf jaar en maar liefst negentien Europese bedrijfsovernames verder, heeft Berlin Packaging nog altijd stevige groeiambities. Duurzaamheid is daarbij het codewoord. We spraken daarom met Dario Bassetti, Chief Marketing Officer EMEA bij Berlin Packaging en vroegen hem hoe plastic binnen een duurzame toekomst past.
Hoe draagt Berlin Packaging bij aan het verduurzamen van de verpakkingsindustrie?
Wanneer je ons vergelijkt met concurrenten, dan kijken wij op een hele andere manier naar het gebruik en de mogelijkheden van plastic. Als de grootste leverancier van hybride verpakkingen ter wereld zijn we niet gebonden aan een specifiek materiaal, productie- en of koopproces. De inkoop van onze materialen verloopt bijvoorbeeld via meer dan 1700+ verschillende toeleveranciers verspreid over de hele wereld. Daarnaast werken we intensief met onze klanten samen om brede, wetenschappelijk bewezen en winstgevende duurzaamheidsprogramma's voor verpakkingen te ontwikkelen. Daarbij staan drie zaken centraal: circulaire materialen (gerecycled, recyclebaar en biologisch), componentoptimalisatie en hergebruik van componenten. Het is ons doel om in de komende vijf jaar uit te groeien tot dé autoriteit op het gebied van duurzame verpakkingen.
Hoe onderscheidt Berlin Packaging zich van zijn concurrenten?
Berlin Packaging is een one-stop-packaging-shop. Dat betekent dat we de beste elementen van design, innovatie en productie in de verpakkingsindustrie samenbrengen. Hoe dit werkt? Om te beginnen optimaliseren we de verbinding tussen de fabrikant, distributie en logistiek. Daarnaast kunnen ons buigen over het ontwerp, de merkstrategie en lokale distributiestrategieën. Het liefst omschrijven wij onszelf als een wereldwijde speler die in staat is om zich lokaal te onderscheiden.
Waarom wil Berlin Packaging zo graag uitbreiden in Europa?
De Europese markt heeft ontzettend veel potentie, maar is nog steeds erg gefragmenteerd. Zo zijn er in onze sector bijvoorbeeld meer dan vijfhonderd lokale distributeurs, allemaal verschillend in omvang. Met behulp van partnerships willen wij verschillende partijen en stakeholders bij elkaar brengen. Een mooi voorbeeld hiervan is Studio One Eleven: een team van ontwerpers, ingenieurs en marketeers die samen innovatieve verpakkingsoplossingen ontwikkelen. Het concept is ontstaan in Chicago, maar heeft inmiddels de overstap naar Europa gemaakt. Later dit jaar opent de eerste Nederlandse Studio One Eleven in Wijchen.