4 markttrends in het werven van IT-talent

4 markttrends in het werven van IT-talent

Redactie Baaz

Bedrijven kampen met financiële uitdagingen en de arbeidsmarkt is krap. Volgens 63% van de techbedrijven heeft het tekort een negatief effect op de concurrentiepositie van Nederland. Daarbij vertraagt het de noodzakelijke verduurzaming (49%), remt het innovatie (43%) en maakt het Nederland een minder aantrekkelijk vestigingsland voor productiebedrijven (34%). En volgens de meeste werkgevers wordt het in 2024 niet makkelijker om personeel te vinden. Retentie, oftewel goed personeel behouden, is volgens mij de grootste uitdaging voor recruitment in de IT-markt. Ik zie een aantal trends en technologieën waar je op in kunt spelen om IT-talent te werven en te behouden.

Door Maxime Cools, General Manager van CHRLY

1. Artificial Intelligence toepassen

Uit het ‘The Future of Recruiting’ report van LinkedIn blijkt dat 60% van de recruiting professionals optimistisch is over AI in werving en selectie, maar dat slechts 27% Gen AI gebruikt of ermee experimenteert. En Boston Consulting Group zegt: “AI-consulting zal dit jaar goed zijn voor 20% van de inkomsten”. Wij zien deze trend ook: consulting om AI te integreren in bedrijven, is aan een enorme opmars bezig. Niet zo gek, want AI biedt vele voordelen. Zo kunnen recruiters sneller en op een slimmere manier werken en hun processen verbeteren. De reactietijd, de tijd die je hebt om bij kandidaten terug te komen en een interview te doen, de tijd die je neemt om een beslissing te nemen: allemaal zijn ze essentieel om IT-talent aan te nemen. Als je proces goed is ingericht, dan verbeter je de sollicitatie-ervaring van kandidaten en laat je zien dat je de kandidaat echt wil hebben – die voelt zich gezien en gehoord.

Bij CHRLY gebruiken we AI exact daarvoor. Onze speed to market gaat omhoog omdat we CV’s en kernwoorden screenen met behulp van AI. Gemiddeld vinden onze consultants binnen 48 uur een aantal geschikte kandidaten, wat twee tot drie keer sneller is dan onze concurrenten. Maar het menselijke aspect blijft belangrijk, want recruitment is een people business: je verbindt mensen met mensen. AI doet de eerste screening en de recruiter doet een laatste review. Veel recruiters besteden tijd aan CV-kwalificatie en weinig tijd aan de mensen. Wij doen het omgekeerd. Wij vinden dat het eerste contact, zowel met onze klant als met de kandidaat, een menselijk contact moet zijn. Door onze focus op het individu kunnen we bovendien vijf tot zes vacatures tegelijkertijd voorleggen, dus ook andere vacatures dan waar de kandidaat op heeft gereageerd. 

2. Upskilling & training

Nieuwe technologieën worden enorm snel ontwikkeld en geïmplementeerd. De manier waarop we werken verandert hierdoor ook vaak. Als IT’er moet je up to date blijven, jezelf bijscholen en trainingen volgen. Dit hoort bij de evolutie van de IT-markt, je zet jezelf uit de markt als je hier niet op inzet. Door werknemers trainingen aan te bieden, kun je vaardigheidstekorten opvullen en de retentie bevorderen.

Goed om te weten is dat steeds meer bedrijven op zoek zijn naar werknemers met soft skills – persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden die ervoor zorgen dat werknemers effectief met elkaar omgaan op de werkplek. Zes van de 10 meest gezochte vaardigheden in LinkedIn's top tien zijn soft skills, zoals communicatie, leiderschap en teamwork. Denk dus niet enkel aan IT-gerelateerde training, maar ook aan het trainen van soft skills. 

CHRLY is opgericht door Fujitsu, waardoor de kennis in huis is om onze recruiters te trainen in IT en specifieke technologie. Als je bijvoorbeeld een kandidaat hebt voor een klant in de security, dan moet je daar iets vanaf weten. Anders pak je simpelweg het CV erbij, je zet vinkjes en stelt de kandidaat voor aan de klant. Dankzij de trainingen kunnen onze consultants technische interviews afnemen, waardoor we de kwaliteit kunnen checken en we de klant geen kat in de zak verkopen. Dit vergroot ook weer de retentie, want door de juiste kandidaten voor te stellen, vergroot je de kans op een langdurige relatie.

3. Data benutten en analyses uitvoeren

Recruiters maken steeds vaker gebruik van hun data en voeren analyses uit om datagedreven beslissingen te nemen en hun wervingsproces te verbeteren. Aangezien de kosten van een slechte aanwerving kunnen oplopen tot €32.250 na twee jaar aanstelling, is het slim om te investeren in analytische oplossingen. CHRLY is opgericht door Fujitsu en is een IT-bedrijf in hart en nieren. Data is daarom altijd onze bron (geweest) in alles wat we doen in IT, ook recruitment. De data waar wij bijvoorbeeld naar kijken, zijn de tijd die het kost om een functie in te vullen, de kosten van het invullen, de ervaring van de kandidaat en retentie.  

4. Diversity & inclusion

Uit onderzoeken blijkt dat diverse teams met mensen met verschillende achtergronden, perspectieven en ervaringen beter zijn in het oplossen van problemen, creatiever zijn en productiever zijn. Bedrijven met diverse teams behalen ook betere financiële resultaten. De laatste jaren is er dan ook steeds meer nadruk komen te liggen op diversiteit en inclusie binnen IT-werving. 

Als mijn recruiters of kandidaten opmerking krijgen over topics rond diversiteit, dan hebben zij het recht om te zeggen: “Ik werk niet voor die klant.” Als een kandidaat geïnteresseerd is, de juiste kwalificaties heeft en consistent aanwezig is, maakt het niet uit waar iemand vandaan komt of wat zijn of haar achtergrond is. Onze recruiters hebben diverse achtergronden en daardoor zien we deze diversiteit ook terug in de kandidaten die ze werven. We moeten af van vooroordelen. Bij Fujitsu krijgen we daarom trainingen om het bewustzijn van onbewuste vooroordelen te vergroten en inclusief gedrag te bevorderen en te omarmen. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie