7 tips voor de startende ondernemer

7 tips voor de startende ondernemer

Redactie Baaz

Het starten van een onderneming vraagt veel tijd en doorzettingsvermogen. Er komt immers heel wat kijken bij het opstarten van je bedrijf. Vooral de onzekerheid die gepaard gaat met het zelfstandig zijn, vraagt veel moed. Maar gelukkig kan je leren om succesvol te ondernemen.

Stel een ondernemingsplan op

De eerste stap die je zet bij het opstarten van een bedrijf is het opstellen van een ondernemingsplan. Hierbij is het erg belangrijk dat je een concreet doel zet en daar je strategie op afstemt. Stel jezelf dus de vraag waarom je het bedrijf opstart en voor welke doelgroep. Ook is het belangrijk om persoonlijke doelen te stellen omtrent wat je wil bereiken met je bedrijf. Dat geld verdienen een doel is, zal niemand van opkijken, maar is het de bedoeling om op korte termijn je doel te bereiken of zie je het eerder als een meerjarenplan. Het opstellen van een ondernemingsplan is alvast een van de vereisten die ze bij de bank zullen vragen voor een lening van je investeringskapitaal

Start alleen als je echt gelooft in je bedrijf 

100% vertrouwen in je product of dienst is onmisbaar bij het opstarten van een onderneming. Hoe verwacht je immers dat klanten je producten of diensten zullen kopen als je er zelf niet honderd procent achterstaat? Veel ondernemers beginnen op zelfstandige basis als een wanhoopsdaad. Dat loopt in de meeste gevallen dan ook slecht af. 

Vraag feedback 

Geen enkele ondernemer wordt succesvol als hij niet openstaat voor feedback of om bij te leren. Vraag gerust advies aan andere ondernemers of potentiële klanten. Dit kan gaan over de kwaliteit van het product of over de service die wordt geleverd. Feedback helpt je een inzicht te vormen op hoe andere mensen je bedrijf zien. Het is dus een belangrijke stap in het succesvol ondernemen. Zie deze feedback dan ook niet als een bedreiging, maar als een kans om te groeien. 

Analyseer de markt 

Vooraleer je een bedrijf start, is het belangrijk om de markt te analyseren. Is er echt nood aan jouw product of dienst? Zijn er mogelijkheden genoeg om hiermee geld te verdienen? Welke concurrentie is er? 

Zorg voor een huisstijl 

“Om succesvol te zijn moet je bedrijf herkenbaar zijn”, aldus Kevin Vonk van Devoogt.nl. Het is dus belangrijk dat je een bepaalde huisstijl ontwikkelt. Laat een logo ontwerpen die het imago van je bedrijf weerspiegelt. Ook het ontwerpen van een website of webshop die in een bepaalde huisstijl is opgemaakt, kan in de toekomst zijn vruchten afwerpen. 

Stel een marketingplan op 

De grootste uitdaging bij ondernemers is het bereiken van klanten. Hierin speelt marketing een erg belangrijke rol. Zonder klanten verdien je geen geld, toch? Zeker bij een opstartend bedrijf is het cruciaal om een marketingstrategie te hebben. Laat visitekaartjes drukken die je altijd bij de hand hebt, als je potentiële klanten ontmoet. Of ontwerp relatiegeschenken die je kan geven aan eventuele zakenpartners. Het is soms erg moeilijk om een weg te vinden in de soms oververzadigde markt en je als bedrijf daar een plaat in zien te nestelen. Marketing die verloopt via sociale media kan een interessante manier zijn om de bekendheid van je bedrijf te vergroten. 

Blijf positief 

Verwacht niet dat je in het eerste jaar een gigantische omzet draait. Ieder bedrijf heeft tijd nodig om te groeien en succesvol te zijn. Wat de succesvolle ondernemer onderscheidt van de falende is zijn positieve ingesteldheid en doorzettingsvermogen. Blijf geloven in je bedrijf en blijf zoeken naar manieren om je bedrijf te doen groeien.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie