80 miljoen verschillende Millennials
We kunnen er niet omheen, Millennials zullen de komende tijd een enorm belangrijke groep vormen voor marketingdoeleinden. Maar de demografische categorie ‘Millennial’ is nogal vaag. Want al die jonge mensen tussen de 19 en 34 jaar zijn absoluut verschillend van elkaar.
80 miljoen Millennials
Alleen in de Verenigde Staten van Amerika wonen al zo’n tachtig miljoen Millennials. Een Millennial is een jong persoon tussen de 19 en 34 jaar. Deze demografische groep is opgegroeid in een volledig digitale wereld. Voor marketeers zijn Millennials enorm belangrijk, mede omdat deze doelgroep in 2020 goed is voor 1.4 biljard dollar aan besteedbaar inkomen. Maar het zal niks opleveren als deze groep als een geheel wordt gezien. En precies daarom heeft iProspect onderzoek gedaan naar de verschillen tussen de 80 miljoen Amerikaanse Millennials.
iProspect heeft de groep Millennials onderzocht op basis van leeftijd. In dit specifieke onderzoek hebben ze de jongsten en de oudsten binnen de doelgroep met elkaar vergeleken. De eerste groep betreft de jongere sectie, namelijk personen tussen de 19 en 21 jaar. Deze noemen ze Gen Z. De andere groep, Gen X, bevat personen in de leeftijdscategorie van 33 tot 35 jaar.
Devices
De jongere sectie van de Millennials spendeert zo’n 21 uur per week aan het kijken naar een scherm. 13 uur daarvan gebeurt via het scherm van een mobiele telefoon. De oudere groep Gen X spendeert 23 uur per week aan schermen, maar hiervan zijn dat maar 11 uren via een mobiele telefoon. De oudere groep hecht meer waarde aan bijvoorbeeld een tablet en een televisie.
Privacy
Beide groepen zijn erg gesteld op hun (online) privacy en besteden hier dan ook de nodige aandacht aan. Wel heeft de oudere groep meer interesse in het bewaren van privacy. 67% van Gen X heeft dan ook de hoogst mogelijk privacy instellingen op sociale platvormen aangezet. Gen Z gaat net iets losser om met online privacy, zo delen zij makkelijker hun locatie om zo derden te helpen met het verbeteren van services.
Advertenties
Voor beide groepen geldt dat advertenties relevant moeten zijn, maar ook iets moeten toevoegen op het gebied van entertainment. Alleen dan zullen de Millennials ook iets doen met de content die ze te zien krijgen. 88 procent van Gen Z zegt nee tegen advertenties in hun sociale feeds, tegenover 60 procent van Gen X.
Uitgaven
De jonge Millennial is op zoek naar onmiddellijke bevrediging van hun wensen. Zo is 44 procent van Gen Z in staat om aankopen te doen om zo te voorkomen dat ze moeten wachten. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het kopen van levens in een spelletje. De oudere generatie, waaronder veel jonge ouders en werknemers vallen, zullen geld uitgeven om tijd te besparen. Zo zullen zij bijvoorbeeld soms een taxi verkiezen boven het openbaar vervoer.
Muziek
Het is niet verassend dat de jongere generatie muziek luistert via streaming-diensten. Dit doet 62% via smartphones. Gen X houdt echter vast aan hun roots. Zo’n 23 procent van deze groep luistert nog altijd naar muziek via kabelkanalen.
Invloed
De jonge groep zoekt het vooral bij vrienden en zogenaamde social influencers als het gaat om advies over producten. Zo’n 10 procent deelt hun ervaringen, terwijl dit bij Gen X ruim twee keer zo veel is. De oudere groep geeft veel om wederdiensten. Zo zullen zij veel sneller om iets vragen en het daarna ook weer doorgeven aan anderen.
Met dank aan iProspect en digiday weten we nu iets beter hoe we de generatie Millennials moeten bereiken op de juiste manier.
Lees ook: Millennials zijn de baas in 2017