85% van de Europese retailers, en 82% van de retailers wereldwijd, worden geconfronteerd met krimp
Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), een toonaangevende leverancier van digitale oplossingen die bedrijven in staat stelt om gegevens, goederen en mensen op intelligente wijze met elkaar te verbinden, kondigt vandaag de bevindingen aan van haar 16e jaarlijkse Global Shopper Study. Hierin wordt bevestigd dat retailers de druk van het omnichannel winkelen voelen, met name bij het beheren van online retouren en het verminderen van krimp veroorzaakt door diefstal, fraude en andere factoren.
Retailrevolutie: Fraudebestrijding, Krimpanalyse en Omnichannel Strijd
Acht van de tien retailers zijn het erover eens dat het terugdringen van fraude en krimp een belangrijke uitdaging vormt (85% in Europa, 82% wereldwijd), en dat het belangrijk is voor hun organisatie om de vraag te kunnen voorspellen (86%). Uit het onderzoek van Zebra blijkt dat 41% van de Europese retailers (36% wereldwijd) gelooft dat betere analyses van krimp kunnen helpen om de winstgevendheid te verhogen. Bijna de helft van de retailers verwacht tegen 2026 analyses in te zetten voor verliespreventie (49%) en voor het plannen en voorspellen van de vraag (54%).
Hoewel omnichannel winkelen uitdagingen met zich meebrengt voor retailers, geven de meeste consumenten de voorkeur aan meerdere mogelijkheden. Acht van de tien geeft de voorkeur aan een combinatie van online winkelen en winkelen op locatie. Daarnaast kiest 75% ervoor om te winkelen bij online retailers met een bestaande vestiging. Naarmate omnichannel winkelen blijft groeien, neemt ook het aantal retourzendingen toe. Zeven van de tien retailers zeggen dat de druk de laatste jaren toeneemt om de efficiëntie en kosten van het beheer van online bestellingen, retouren en het fulfillmentproces te verbeteren. Zes van de tien retailers zeggen dat ze hun technologie voor retourbeheer tegen 2026 zullen upgraden.
Technologische Revolutie in de Detailhandel: Een Opluchting voor Winkelmedewerkers
Winkelmedewerkers zullen blij zijn met deze investering in technologie. Van de medewerkers die online retourzendingen beheren, noemt bijna driekwart (76% in Europa, 74% wereldwijd) frequente retourzendingen hun grootste uitdaging. Dit jaar is in Europa en wereldwijd het retourgemak gestegen als belangrijkste reden voor shoppers om in de winkel te gaan winkelen, waarbij vergelijkend winkelen is ingehaald. De toename van het aantal retourzendingen heeft invloed gehad op retailers wereldwijd en is volgens de IHL Group gestegen tot 1.8 miljard dollar.
"Retailers kunnen simpelweg niet blijven doen wat ze momenteel doen als het gaat om retourzendingen," zegt Matthew Guiste, Global Retail Strategy Lead, Zebra Technologies. "Terwijl consumenten verlangen naar de mogelijkheid om artikelen gemakkelijker en vaker te retourneren, bevinden retailers zich in een spagaat bij het beheren van de toegenomen kosten die gepaard gaan met de zichtbaarheid van de voorraad, omgekeerde logistiek en een hoog aantal retourzendingen. Ondanks hun inspanningen en investeringen is het probleem niet verbeterd, maar juist toegenomen."
Het retourneringsprobleem heeft ook gevolgen voor verwante sectoren, met name voor warehousing. Retailers passen de kracht van technologie toe om hen te helpen bij het beheren van retourzendingen. 62% zegt van plan te zijn om tegen 2026 reverse logistics-technologie toe te passen om de druk op fulfillment beter aan te kunnen. Bijna drie op de tien retailers (31%) denkt dat het in rekening brengen van een vergoeding voor online bestellingen van frequente retourzenders de algehele winstgevendheid van online bestellingen zou kunnen vergroten.
Consumenten kiezen voor digitale kassa's
Sinds 2020 is het aantal shoppers dat de voorkeur geeft aan digitale betaaltoepassingen aanzienlijk toegenomen. Het aantal consumenten dat de voorkeur geeft aan betalen waar dan ook in de winkel is bijna verdubbeld van 15% naar 26%, mobiele betalingen zijn gestegen van 33% naar 50% en "gewoon naar buiten lopen" om een lange rij bij de kassa te vermijden is verdubbeld van 14% naar 30%. Inmiddels kiest 48% van de consumenten voor zelfscankassa's, waarvan 75% zegt dat het hun ervaring verbetert.
De meeste retailers zijn het erover eens dat zelfscankassa's waarde toevoegen. Acht van de tien retailers zijn het er zelfs over eens dat de investering in zelfscankassa's zich terugbetaalt, omdat deze technologie medewerkers in staat stelt zich met belangrijkere taken bezig te houden en de klantervaring verbetert. Echter, is ongeveer 85% van de Europese besluitvormers en medewerkers in de detailhandel (84% wereldwijd) het er over eens dat winkelkrimp en diefstal een groot probleem vormen bij zelfscankassa's.
Vooruitgang voor de moderne detailhandel
Consumenten hebben hoge verwachtingen van technologie. In feite verwacht 80% van de ondervraagde consumenten dat retailers de nieuwste technologie gebruiken en zeven van de tien geeft aan dat dit hun winkelervaring verbetert. In lijn met deze trend is meer dan de helft van de retailers van plan om tegen 2026 mobiele computers (56%), scanners (54%), RFID (61%) en software voor taakbeheer (54%) en personeelsbeheer (56%) in te zetten.
Winkelmedewerkers zullen hier voorstander van zijn, want uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien (87% in Europa, 84% wereldwijd) medewerkers zich meer gewaardeerd voelen en hun werkgever positiever beoordelen (87% in Europa, 81% wereldwijd) als ze over technologie beschikken om hun werk te doen. Vandaag de dag heeft 87% van de medewerkers in Europa (ten opzichte van 61% in 2022) en 77% wereldwijd (ten opzichte van 67% in 2022) het gevoel dat het winkelend publiek beter verbonden is met informatie dan zijzelf.
"Om met succes een moderne winkel te runnen, is het cruciaal dat retailers investeren in technologieën die de klantervaring verbeteren, medewerkers betrekken en de voorraad optimaliseren," zegt Guiste. "Consumenten eisen dat de manier waarop ze producten bekijken, kopen, consumeren en terugbrengen naadloos is, waar ze ook winkelen. Deze verschuiving vereist dat retailers op nieuwe manieren met technologie gaan samenwerken om de winkelervaring te bieden die consumenten verwachten, met meer winst."