88 procent horecaondernemers heeft regelmatig last van no-shows

88 procent horecaondernemers heeft regelmatig last van no-shows

Redactie Baaz

Bijna negentig procent (88%) van de horecaondernemers in Nederland heeft minstens één keer per maand last van no-shows, oftewel gasten die hun reservering zonder enige vorm van kennisgeving niet nakomen. Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef onder 250 horecaondernemers in Nederland. Voor 31 procent van deze horecagelegenheden gebeurt dit zelfs meerdere keren per week. De gevolgen zijn fors: mogelijk verlies van inkomsten, inefficiënte personeelsplanning, voedselverspilling en lege tafels die niet opgevuld kunnen worden door spontane bezoekers. 

Impact van ‘lege tafels’ veel breder

Ruim een kwart (28%) van de ondernemers noemt inkomstenverlies als grootste schadepost door no-shows. De gevolgen gaan echter verder dan gemiste inkomsten. Als gasten die gereserveerd hebben niet komen opdagen, kan er uiteindelijk te veel personeel op de werkvloer staan. Daarnaast gaan lege tafels ten koste van de sfeer, wat kan zorgen voor een negatieve invloed op de ervaring van de gasten.

Een grote meerderheid (92%) van de horecaondernemers vindt dat gasten zich onvoldoende bewust zijn van de impact van no-shows op een horecazaak. Daarnaast zijn vier op vijf (80%) van mening dat horecagasten beter voorgelicht moeten worden over het belang van het respecteren van hun reservering. Ruim 85 procent vindt dat gasten het moeten doorgeven als hun aankomsttijd of het aantal personen verandert. 

Kans op no-shows minimaliseren

Hoewel meer dan een derde (35%) van de horecaondernemers aangeeft geen maatregelen te treffen om no-shows tegen te gaan, zetten veel horecaondernemers technologie in om de kansen hierop te verminderen. Zo verstuurt een ruime meerderheid (83%) herinneringsmails voorafgaand aan een reservering, en vraagt zestien procent gasten om een aanbetaling tijdens de reservering. Eén op de tien restaurants pakt het persoonlijker aan door gasten een dag van tevoren te bellen om de reservering nogmaals te bevestigen. Met deze maatregelen zorgen horecaondernemers voor betere communicatie met hun gasten, waardoor het aantal no-shows afneemt.

“No-shows kunnen leiden tot onnodige personeelskosten en gemiste kansen”, aldus Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed. “Slimme reserveringstechnologie helpt horecaondernemers om no-shows te verminderen en efficiënter te werken. Met de data uit het reserveringssysteem krijgen ze meer inzicht in het gedrag van gasten, en zo kunnen ze no-shows voorkomen of op zijn minst met meer precisie voorspellen, wat kan bijdragen aan minder omzetverlies en lege tafels.”

Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef: “No-shows zijn een grote uitdaging voor restaurants. In andere sectoren, zoals de bioscoop of concerten, is het heel normaal om vooraf te betalen, waarom zou dat in de horeca anders zijn? Met onze software helpen we restaurants om last-minute annuleringen te verminderen, en het aantal no-shows terug te dringen naar gemiddeld slechts 1,5 procent. Zo kunnen restauranthouders niet alleen hun omzet beschermen, maar ook een betere gastervaring bieden.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie