Aanzienlijke winst op Cyber Monday ondanks economische situatie
Mollie, een van de snelst groeiende financiële dienstverleners in Europa, maakt verkoopdata bekend van Cyber Monday 2022. Het verkoopvolume op Cyber Monday steeg in Nederland onder de klanten van Mollie met maar liefst 18,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd ging dit om een groei van 17,7 procent. De jaar-op-jaar groei van het evenement overtrof daarmee die van Black Friday.
Cyber Monday bouwt dit jaar voort op het succes van Black Friday. Hoewel de consument in de aanloop naar Black Friday al in een koopstemming was, daalde het aantal verkopen tijdens het weekend sterk tussen zaterdag en zondag. Op Cyber Monday was er echter weer een stormloop aan transacties te zien.
Betaalmethoden: BNPL steeds meer ingeburgerd
Dit jaar maakte het wereldwijde winkelende publiek op Cyber Monday veel meer gebruik van Buy Now, Pay Later-methoden dan vorig jaar. Qua volume steeg het gebruik van BNPL met 43,1 procent ten opzichte van Cyber Monday 2021. Dit was goed voor 7,2 procent van de totale omzet - hoger dan de 6 procent op Black Friday. Als we inzoomen op Nederland was er dit jaar een enorme interesse in BNPL-betaalmethoden te zien, er was namelijk een volumestijging van maar liefst 129 procent.
Gemiddelde transactiewaardes
De gemiddelde transactiewaardes in de detailhandel stegen wereldwijd met 8,5 procent ten opzichte van Cyber Monday 2021. Dit is lager dan de stijging van 10,2 procent tussen Black Friday 2021 en 2022. Dat kan er mee te maken hebben dat er op die dag meer korting aan de consument werd gegeven. Home electronics, waar de gemiddelde transactiewaarde voor Black Friday op jaarbasis met 37 procent steeg, steeg op Cyber Monday slechts met 21 procent. Sportartikelen stegen met 9 procent tegenover 19 procent op Black Friday. Detailhandelaren daarentegen zagen de gemiddelde transactiewaarde op Cyber Monday met 14 procent stijgen, tegenover 6 procent op Black Friday. Ook kledingwinkels hadden afgelopen maandag een verhoogde gemiddelde transactiewaarde, van 2 procent op Black Friday naar 6 procent op Cyber Monday.
Piekmomenten
Hoewel veel Europese consumenten hun aandacht wellicht bij de voetbalwedstrijden hadden op Black Friday, lijkt het erop dat er op Cyber Monday meer focus voor shoppen was. De aankopen in Nederland werden op maandag met name tussen 10:30 en 11:30 uur gedaan. Shoppers in onze buurlanden deden ook het liefst in de ochtend hun aankopen, behalve de Britten die de meeste transacties hadden tussen 18:00 en 20:00 uur.
"We zijn onder de indruk van de 14,5 procent stijging van verkoopvolumes die onze klanten op Black Friday realiseerden. Maar wat pas echt opvalt, is de stijging van 17,7 procent van het verkoopvolume op Cyber Monday. Deze cijfers laten duidelijk zien dat retailers nog steeds in staat zijn om de aandacht van de e-commerce shoppers terug te winnen", aldus Ken Serdons, CCO bij Mollie. "De consument anno 2022 kiest heel specifiek bij wie ze willen kopen - ze willen een uitmuntende ervaring bij het afrekenen, snelle en gemakkelijke betaalmethoden, gratis retourneren en een snelle levering. Retailers moeten meer doen met minder, dus het is cruciaal dat ze investeren in de zaken die er voor consumenten echt toe doen."