Alles wat je moet weten over programmatic advertising

Alles wat je moet weten over programmatic advertising

Redactie Baaz

Er is in de loop der jaren veel veranderd in de marketingwereld. Denk maar eens terug aan de retailers van vroeger. Wat deden zij als ze klanten probeerden te bereiken? Meestal werd er contact opgenomen met een krant uit de omgeving en werd er op die manier een advertentie geplaatst. Soms werd het ook gewoon mond-tot-mond gedaan. Op straat werden de beste slogans opgegooid om de aandacht te trekken. 
Inmiddels leven we in een tijd waarin iedereen met elkaar in verbinding staat, een groot deel van de winkels ook online actief is en je dus wel van héle goede huize moet komen om jouw naam hoog te houden. Een goede marketingstrategie, bij voorkeur nog opgesteld door een gespecialiseerd b2b e commerce bureau, is dan ook absoluut onmisbaar. Bovendien is het goed om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de advertentiewereld. Een van de grootste veranderingen is dat advertenties grotendeels geautomatiseerd worden. Dit valt onder de noemer: programmatic advertising. 

Val jij onder de groep die hier nog nooit van gehoord heeft? Maar is je interesse inmiddels wel gewekt? Heel begrijpelijk! Daarom vertellen we je in dit artikel alles wat je moet weten over programmatic advertising en de bijbehorende voordelen. 

Wat is programmatic advertising precies? 

De eerste online advertentie werd in 1994 geplaatst. Sinds dat moment nam de vraag en het aanbod steeds verder toe. Anno 2025 is het de normaalste zaak van de wereld om online te adverteren. Toch brengt dit ook de nodige complexiteit met zich mee. Nu online adverteren niet alleen steeds meer wordt gedaan, maar ook steeds belangrijker wordt voor het succes van de adverteerder, is het zaak dat je altijd boven de concurrentie uit weet te blijven. Daardoor moet je slimmer omgaan met de beschikbare technologieën. 

Hoewel nog veel mensen handmatig advertenties plaatsen, zien we nu ook steeds vaker dat dit proces geautomatiseerd wordt. Hierbij worden vooraf criteria ingesteld, waarna de systemen zelf advertentieruimte kopen en plaatsen. Programmatic advertising is dus een voorgeprogrammeerde vorm van marketing. 

De voordelen op een rij 

Maar waarom zou je voor programmatic advertising kiezen? Welke voordelen levert je dit op ten opzichte van traditionele marketing? We zetten de grootste voordelen kort voor je op een rij: 

Toegang tot een veel groter aanbod 

Als je op traditionele wijze adverteert of hierbij bijvoorbeeld Google Ads inschakelt, is het lastig om ook websites buiten Google te bereiken. Met programmatic advertising ben je in staat om in te kopen van verschillende onafhankelijke websites, netwerken en ad exchanges. Hierdoor vergroot je je kansen om de doelgroep te bereiken. 

Realtime optimalisatie 

Soms is het even zoeken wat de beste richting is voor jouw webshop. Welke advertenties het meest doeltreffend zijn en op welk kanaal deze geplaatst moeten worden. Bij programmatic advertising is het mogelijk om de advertenties in realtime bij te sturen. Zo kan je direct aanpassingen maken als de resultaten op dat moment tegenvallen en geniet je dus van een hogere efficiëntie en betere resultaten op de korte termijn. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie