App-review: WEBFLEET for Sales Cloud
Elke keer handmatig die reistijd in het CRM-systeem invoeren, kan dat niet handiger? Ja, dat kan. Als je tenminste gebruikmaakt van Salesforce en WEBFLEET.
WEBFLEET for Sales Cloud koppelt beide systemen aan elkaar en houdt in het CRM-systeem automatisch bij hoelang iemand op de weg zit. Handig, omdat het tijd bespaart. Voor salesdirectors levert het bovendien interessante inzichten over productiviteit en werkdruk op.
Hoe waardevol een CRM-systeem ook is, het bijhouden van zijn urenregistratie in zo’n systeem levert een salesmedewerker behoorlijk wat administratieve rompslomp op. Voor de tijd die hij besteedt bij een klant, kan hij in de meeste gevallen gewoon afgaan op de tijd die al stond ingeroosterd in het CRM-systeem. Maar het bijhouden van zijn uren op de weg gaat minder makkelijk: daarvoor moet hij na elke rit toch echt handmatig een staatje invullen – om die op een later tijdstip in te voeren in het CRM-systeem.
Synchronisatie
Gelukkig kan dat een stuk makkelijker. WEBFLEET for Sales Cloud is een applicatie die Salesforce koppelt met WEBFLEET en de databases van de twee systemen met elkaar synchroniseert. Een van de grote voordelen daarvan is, dat het op basis van de GPS-gegevens van WEBFLEET automatisch kan zien hoelang iemand op de weg zat, en die tijd als reisuren kan invoeren in het CRM-systeem. Andersom haalt WEBFLEET ook weer adresgegevens uit Salesforce, zodat een salesmedewerker voor een rit niet elke keer een straatnaam, huisnummer en plaats hoeft in te vullen in zijn navigatiesysteem.
WEBFLEET biedt inzichten voor salesdirectors
Wie echter nog de grootste baat hebben bij WEBFLEET for Sales Cloud, zijn salesdirectors. Niet alleen krijgen zij een betrouwbaarder overzicht van de gewerkte uren van hun fieldsalesmensen, maar ze beschikken met de applicatie ook over informatie die normaal gesproken alleen zichtbaar is voor de wagenparkbeheerder. Zo zien ze binnen Salesforce bijvoorbeeld heel eenvoudig of een salesmedewerker vaak te hard rijdt. Dat is enerzijds niet goed voor het imago van het bedrijf, anderzijds kan het erop wijzen dat iemand zijn afspraken te dicht op elkaar inplant, omdat de werkdruk te hoog is.
Andersom kan natuurlijk ook: als een salesmedewerker erg vaak stilstaat op parkeerplaatsen, kan dat betekenen dat hij nog wel extra werk kan gebruiken. Of als een fieldsalesmedewerker uit Brabant op maandag naar Groningen rijdt, op dinsdag naar Overijssel en woensdag weer naar Groningen, geeft dat salesdirectors een handvat om ze hierop aan te spreken. Kan hij z’n bezoeken niet wat handiger per regio inplannen en die twee afspraken in Groningen op dezelfde dag doen?
ROI per kilometer
Het allergrootste voordeel voor salesdirectors is echter waarschijnlijk, dat ze met WEBFLEET for Sales Cloud heel eenvoudig de ROI per gereden kilometer of per uur op de weg besteed kunnen berekenen. Handig bij het opstellen van toekomstig beleid. Over hoeveel opportunity value een klant minimaal moet hebben om een bepaalde reisafstand te verantwoorden, bijvoorbeeld.