Autonoom rijden: Audi zet in op AI

Autonoom rijden: Audi zet in op AI

Redactie Baaz

Audi blijft vol gas gaan op het gebied van autonoom rijden en laat de wereld kennismaken met een innovatief voorontwikkelingsproject.

Dat gebeurde tijdens het belangrijkste symposium op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) ter wereld: de NIPS-conferentie in Long Beach, Californië. Het project omvat een monocamera die gebruikmaakt van AI om een bijzonder nauwkeurig 3D-model van de omgeving rondom de auto te creëren. Audi is een van de sponsoren van de conferentie, die plaatsvindt van 4 tot en met 9 december.

De nieuwe Audi A8 is de eerste auto ter wereld waarmee autonoom gereden kan worden op Level 3. Wanneer de Audi AI fileassistent is ingeschakeld, neemt de Audi A8 het rijden over in langzaamrijdend verkeer tot een snelheid van 60 km/h, mits dit in het betreffende land is toegestaan. 

Nauwkeurige kaart

Om autonoom rijden mogelijk te maken, is een bijzonder nauwkeurige kaart van de omgeving nodig – die altijd up-to-date is. Kunstmatige intelligentie is hiervoor een belangrijke basisvereiste.

Een projectteam van Audi-dochtermaatschappij Audi Electronics Venture (AEV) heeft een monocamera ontwikkeld die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om een bijzonder nauwkeurig 3D-model van de omgeving te creëren. Hiermee kan de omgeving van de auto exact in kaart worden gebracht. 

Een conventionele frontcamera doet hierbij dienst als sensor. Deze legt het gedeelte voor de auto vast binnen een hoek van circa 120 graden, waarbij de camera 15 beelden per seconde maakt met een resolutie van 1,3 megapixel. Deze beelden worden vervolgens verwerkt in een neuraal netwerk. Hierin vindt semantische segmentatie plaats, waarin elke pixel wordt ondergebracht in een van de 13 objectcategorieën

Neurale netwerken voor afstandsinformatie

Het systeem kan zo andere auto’s, vrachtwagens, huizen, wegmarkeringen, mensen en verkeersborden herkennen. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van neurale netwerken voor afstandsinformatie. De visualisatie wordt uitgevoerd met behulp van ISO-lijnen – virtuele grenzen die voor een constante afstand zorgen. Middels deze combinatie van semantische segmentatie en de afstandsinschatting wordt een nauwkeurig 3D-model van de omgeving opgesteld.

Het Audi-team van het Electronics Research Laboratory in het Californische Belmont presenteert ook een oplossing voor volledig AI-gebaseerd parkeren en rijden op parkeerterreinen en snelwegen. Hierbij wordt de langsgeleiding van de auto volledig uitgevoerd met behulp van neurale netwerken. 

AI-netwerk Audi

De kunstmatige intelligentie maakt tegelijkertijd een model van de omgeving met behulp van cameradata om de auto te kunnen besturen. Bij de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s maakt Audi gebruik van een groot netwerk op het gebied van kunstmatige intelligentie. Tot dit netwerk behoren bedrijven die zijn gevestigd in Silicon Valley, Europa en Israël.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie