Bedankt voor de mooie bloemen
‘We zijn de afgelopen maanden heel hard gegroeid’, begint Patrick enthousiast. ‘Toen we in november vorig jaar begonnen met Bloomon hadden we natuurlijk wel bepaalde verwachtingen, maar we presteerden boven verwachting. Het ging snel en we hebben ons businessplan weer aangepast. We hopen dat we nu hard door blijven groeien. Ons doel is om binnen twee jaar 100 duizend boeketten in Nederland te bezorgen, maar we zien nu dat we dit sneller halen. Dat is heel positief en het was ook de reden om de stap naar het buitenland te zetten.’ Vanaf het begin hielden Patrick en Bart al rekening met een uitbreiding naar het buitenland, maar ze hadden niet verwacht dat het zo snel een feit zou zijn. In januari begonnen ze al met een test in Duitsland. Dit deden ze ook voordat ze in Nederland startten. ‘We hebben in Duitsland een paar dagen een winkel gehuurd en zijn er met onze bloemen gaan staan. We wilden kijken hoe Duitsers reageerden op de kwaliteit van onze bloemen en de stijl van de boeketten. Het ging zo goed, dat we dachten: deze stap moeten we nú maken.’ Het is niet gek dat de twee enthousiaste oprichters kozen voor dit land. In Duitsland geven de mensen namelijk meer geld aan bloemen uit dan in Nederland. Ook zagen ze dat de kwaliteit van de bloemen bij onze buren minder is dan in ons land. ‘Dat leverde leuke momenten op. Wij halen de bloemen rechtstreeks van de kweker, dus ze zijn erg vers. Duitsers zijn deze kwaliteit niet gewend en ze dachten dat het nepbloemen waren. Toen we een paar dagen in Duitsland waren voor onze test, wilde bijna iedereen onze bloemen aanraken. Ze geloofden niet dat ze echt waren. Dat was erg grappig om te zien’, zegt Patrick lachend.
Eerste stappen
Nadat Patrick en Bart wisten dat de Duitse markt klaar was voor hun flexibele bloemenabonnement, kozen ze de gebieden uit waar ze wilden starten. ‘Je kunt ervoor kiezen om het hele land in één keer te bedienen, maar dat is in Duitsland ineens heel veel en natuurlijk ook een groot risico. We zochten logische gebieden uit om te beginnen en uiteindelijk kozen we voor Keulen en Düsseldorf. We hebben onder meer gelet op de doelgroep en ligging van de steden.’ Wat komt er nog meer kijken bij ondernemen over de grens? Patrick: ‘Je moet een team in dienst nemen dat begint met de nieuwe website in de taal van het land. Denk er ook aan dat de website moet voldoen aan de verwachtingen van de burgers, zorg bijvoorbeeld voor verschillende betaalmethodes, zet je contactgegevens erbij en geef genoeg informatie. Dit moet je doen met mensen die de markt kennen en je moet niet denken dat je als Nederlander wel even snel de stap naar het buitenland maakt. Wij hebben ook een team van Duitse medewerkers in de twee steden. Zorg dus voor een goede logistiek, maak een marketingplan en vergroot je naamsbekendheid. Dat zijn eigenlijk de eerste stappen die je zet. Daarna is het belangrijk om dicht op de markt te zitten en te luisteren naar hoe mensen op het product reageren. Zijn er vragen of moeten er zaken anders? Reageer daar op en praat met de klant. Het is belangrijk dat je je laat zien, vooral als je een internetbedrijf hebt. Laat zien wie er achter het bedrijf zitten. Zo creëer je meer vertrouwen.’
Klanten benaderen
Voordat Patrick samen met Bart Bloomon startte, heeft hij nog een tijd in Berlijn gewerkt bij een grote internetinvesteerder. Hij richtte er onder meer internetbedrijven op en gaf leiding aan een team. Deze ervaring kwam hem nu goed van pas. ‘Ik weet van mijn tijd in Berlijn dat je een Duitse klant op een andere manier moet benaderen dan een Nederlandse. Zeker via internet. Over het algemeen zijn Duitsers heel erg van het vertrouwen, ze moeten vertrouwen hebben in je product en bedrijf voordat ze overgaan tot een aankoop. Nederlanders zijn online shoppen meer gewend en zullen het sneller doen. Dat betekent dat je beter na moet denken over je marketing. Niet alleen hoe je je klanten online benadert, maar ook offline. Om vertrouwen van een Duitse klant te winnen moet je ergens gaan staan waar hij je ziet, je moet reclame maken en flyers verspreiden. Duitsers willen op verschillende manieren in aanraking komen met het product. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat ze denken: wat een mooi product, ik weet wie erachter zit en ik heb er vertrouwen in, dus ik ga over tot een aankoop’, legt de ondernemer uit. Het is volgens hem vooral belangrijk dat je niet denkt dat wat je in Nederland lukt ook automatisch in het buitenland zal lukken. ‘Dat is een groot risico en dat kan ervoor zorgen dat je mensen afschrikt door de verkeerde tone of voice en communicatie. Duitsers zijn bijvoorbeeld meer van ‘u’ en willen eerder met de directeur van het bedrijf spreken. Let dus goed op de verschillen met je eigen land. Daarom krijgen we ook hulp van ons Duitse team’, vult Patrick aan.
Verwachtingen
Voor Nederland is het doel duidelijk: binnen twee jaar 100 duizend boeketten bezorgen, maar wat wil Bloomon in Duitsland bereiken? ‘We weten dat Duitsers gek zijn op bloemen en dat ze er per jaar meer geld aan uitgeven dan Nederlanders. Daarom is onze verwachting ook dat we veel kunnen groeien op de Duitse markt en dat we in de toekomst verder in het land uit kunnen breiden. Het zal een hele belangrijke markt voor ons worden. We hopen natuurlijk ook dat we het allemaal in Nederland draaiende houden. Als ondernemer moet je ervoor oppassen dat je niet ineens naar vijf verschillende landen gaat. Daarom doen we het ook stap voor stap. We kijken goed naar wat er nu gebeurt en luisteren naar de feedback die we krijgen.’ Feedback is voor een bedrijf erg belangrijk, daarom is Bloomon ook goed te bereiken via social media. Het zoekt bijvoorbeeld via Facebook veel interactie met de klanten. ‘Het is een mooi kanaal en we kunnen daarop goed zien hoe mensen reageren op onze bloemen en wat ze ervan vinden. Soms geven ze ons ook tips of stellen ze vragen. Dat is nuttig. Je staat meteen in contact met de doelgroep.’ Een vraag die Patrick wel eens krijgt is of er meerdere formaten of bezorgmomenten komen. Op dit moment kun je als klant kiezen uit een small, medium of large boeket. En de bezorging vindt altijd op donderdagavond plaats voor consumenten en voor zakelijke klanten is er een extra bezorgmoment op dinsdag. ‘Het is een uitdaging om een balans te vinden tussen wat voor klanten belangrijk is en wat haalbaar is’, weet Patrick. Over het algemeen krijgt de ondernemer veel positieve feedback, maar natuurlijk zit er soms ook minder positieve feedback tussen. ‘Soms zijn mensen niet zo tevreden over het boeket of er is bijvoorbeeld tijdens het vervoeren een bloem geknakt. Het is een levend product en het wordt persoonlijk bezorgd, dus er kan een keer iets misgaan. Op zo’n moment is het belangrijk dat je snel handelt. Je moet het snel oplossen met de klant. Het komt ook wel eens voor dat onze bezorger in de file staat, dan moet je de klant op tijd op de hoogte stellen. Dat is vaak al de helft van de oplossing. Sta open voor het maken van fouten, daar kun je alleen maar van leren.’
Toekomst
De plannen voor andere landen zijn al gemaakt, maar daar wil de gedreven ondernemer niets over loslaten. ‘We hebben vanaf het begin gezegd dat we met ons product een leidende speler willen worden in Europa. Dat betekent automatisch dat we nog wel meer landen zullen toevoegen. Dit doen we stap voor stap. We zijn nu bezig met een heel plan voor een nieuw land, maar daar kan ik nog niets over zeggen, helaas.’ Toch weten we stiekem wel waar we het moeten zoeken. Noord-Europa misschien? ‘In het noorden van Europa wordt meer geld aan bloemen uitgegeven dan in bijvoorbeeld Zuid-Spanje of Portugal. Dat heeft onder meer met het klimaat te maken. Ik verwacht dan ook niet dat we snel naar Zuid-Spanje uitbreiden.’ Niet alleen het uitbreiden naar het buitenland staat op de planning van Bloomon, ook wil het bedrijf graag op de zakelijke markt groeien. ‘We zijn snel bekend geworden, hebben veel consumenten bereikt, maar de zakelijke klanten bereiken kost meer tijd. Je hebt vaak met grote organisaties te maken en niet iedereen die bloemen wil, beslist er uiteindelijk over. We zien in deze markt veel kansen. De zakelijke klanten die we nu hebben bestaan vooral uit horecagelegenheden, beautysalons en advocatenkantoren. We willen er graag nog veel meer zakelijke klanten aan toevoegen.’
Wist je dat…
- De Nederlandse markt voor bloemen (€1mld) de op twee na grootste is van West-Europa na Duitsland (€4mld) en het Verenigd Koninkrijk (€2,5mld)?
- 7,5 miljoen Nederlanders minimaal een keer per jaar bloemen kopen?
- Zestig procent van de bloemen worden gekocht voor eigen gebruik of een cadeau binnen het gezin en 35 procent voor cadeaus buiten het gezin?
- 65 procent van het midden-en kleinbedrijf (<100 werknemers) regelmatig bloemen heeft staan? De belangrijkste redenen van de aanwezigheid zijn gezelligheid en aankleding.
- 55 procent van de bloemen op dit moment verkocht wordt via de bloemist? Voor super- en bouwmarkten ligt dit percentage op achttien procent en is licht stijgend.
Bronnen: ABN AMRO, Flora Holland, Flowercouncil Holland , HBAG Bloemen & Planten, LEI, Productschap Tuinbouw, Rabobank, VGB
Bloomon
Bloomon is een flexibel online bloemenabonnement. Op de website kies je het formaat van het boeket (small, medium, large) evenals de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. De bloemen worden in Nederland en Duitsland op donderdagavond thuisbezorgd. Voor zakelijke klanten is er een extra bezorgmogelijkheid op dinsdag. De kosten voor het boeket inclusief bezorging liggen tussen de vijftien en 25 euro. Stylist Anton van Duijn (finalist SBS6 programma Hollands Beste Bloemstylist) is verantwoordelijk voor de moderne stijl zonder veel bladgroen. De bloemen worden direct van de kweker bij de klant aan de deur geleverd, daardoor blijven ze langer vers.